Svar: Måltidsplan - 6 mdr.
8. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Stinne
Det lyder meget fint at bibeholde de 4 flasker i løbet af dagen og jeg synes ikke du skal skære formiddagsflasken væk endnu. Det lyder også rigtigt at bibeholde hendes flaske tidlig morgen 6.30 - netop fordi hun har brug for at få lidt væske, når hun ikke har fået noget hele natten. Og selvom hun ofte ikke tager mere end 50-100 ml. så er det stadig bedre end ingenting.
Det er rigtigt at din datter ikke lyder til at være en pige der spiser meget, - hverken skemad eller indtag af mælk, tilgengæld lyder hun jo til at optage næringen rigtig godt fra den mad og mælk hun får. Hun har en meget fin vægt og lyder generelt til at udvikle sig rigtig godt og trives.
Af ændringer vil jeg foreslå dig at tilbyde hende grøntsagsmos med kød og fisk til frokost, suppleret med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på. Om eftermiddagen kan hun så få lidt flerkornsgrød med frugtmos og lidt frisk frugt i hånden - i stedet for A38. Det er en god idé at hun max får 2 grød måltider dagligt og med 4 skemåltider, vil det således være rigtig godt med 2 x grød (morgen og eftermiddag) og 2 x grøntsagsmos (frokost og aften) sammen med vand af kop.
Det gør ikke spor at hun ofte ikke spiser mere end 1 dl. af gangen. Det er langt bedre at spise 1 dl. 4 gange dagligt og drikke sin mælk, end det er at spise 2 dl. 2 gange dagligt og så fuldstændig fravælge mælken.
I takt med at hun bliver ældre og begynder at få mere mad med bid i, små brødhapsere osv. (ofte omkring 8 måneders alderen, men da du tidligere har beskrevet hende som god til at tygge, så vil hun måske kunne nu), så vil lysten til og behovet for flaske i løbet af dagen ofte aftage. Men mælk skal hun stadig have og for at sikre hende væske og mælk nok og samtidig sikre plads til anden og mere sufficient kost i dagtimerne, så anbefaler jeg ofte at man giver / bibeholder flaske sen aften.
Ved at give hende en flaske sen aften, får hun lidt ekstra mælk/væske og kan bedre 'tåle' at undvære det om dagen. Det er ikke meningen at hun skal vækkes, men derimod vil de fleste børn fint kunne drikke flasken mere eller mindre i søvne. Du kan således give hende en flaske sen aften inden du selv går i seng, som hun spiser sovende og bagefter sover hun bare videre. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen kl. 6.30: Flaske som nu (det er tidlig morgen for mig :o))
Morgen kl. 8.15: Havregrød/øllebrød, vand af kop.
Efterfølges af lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at sutte på, appelsinbåde, fersken, blomme og lignende, vand af kop.
Formiddag kl. 9.00: Flaske og puttes til formiddagslur.
Frokost kl. 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker og evt. lidt små brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner at hun allerede kan det. Vand af kop.
14.00: Flaske. Puttes til eftermiddagslur
En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Aften 17.30-18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende der moses sammen med grøntsager - lidt af jeres sovs hældes over osv. Suppleres med kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende at gumle i. Vand af kop.
19.30: Flaske og puttes til natten.
Sen aften 23: Evt. flaske som spises mere eller mindre i søvne
Så som du kan se, så lyder mit forslag til en dagsplan ikke meget anderledes end din nuværende, få ændringer, lidt mere mad med bid i og gerne en enkelt flaske mere - hvis det kan fungere ... :o)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske