Brev:
Sove uvaner
8. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Sove uvaner
Hej Helen.
Jeg skriver til dig med et håb om, at du kan hjælpe min lille familie. Det drejer sig om min søn Noah på 8 måneder (21/9-08), som ikke vil sove.
De første 13 dage efter Noah kom til verden var som en drøm – han var bare så dejlig. Derefter fik han massiv kolik og græd hele tiden. Når han endelig faldt i søvn var det ofte af udmattelse og i armene på os. Vi turde ikke lægge ham, dels af frygt for at det hele skulle starte forfra og dels af erfaring. Dette stod på i små tre måneder.
I forbindelse med kolikken blev brystet en kæmpe trøst og tryghed for Noah og han faldt (næsten) altid i søvn ved det. Han begyndte at vågne mere og mere om natten og den eneste trøst var efterhånden mit bryst. Til sidst sov han så dårligt, at han næsten kun sov hvis han havde brystet i munden og jeg var for træt til at tage kampen op. Så den 6/1 indførte vi ”Operation Sov”. Jeg havde forud for dette læst diverse bøger omkring børn og sovevaner og faldt over ”The No-Cry Solution” af Elisabeth Pantley.
Den første aften var skrækkelig, far puttede, Noah græd og det samme gjorde jeg, men vi holdt ved. Næste aften var overraskende god og derefter var det fortsat op og ned. I dag holder vi stadig fast ved Pantley’s principper – dog tilpasset Noah - men det kan stadig tage alt fra 5 min. til et par timer og det er som oftest det sidste. Vi har nogle faste ritualer i forbindelse med at putte Noah og disse bliver enten forkortet eller forlænget alt efter hans humør. Derefter siger vi godnat og lægger ham i hans seng.
Han er oppe at stå inden vi er ude af værelset, men er for træt til at kroppen helt lystrer ham og falder ned i sengen. Dette gør, at han bliver dybt ulykkelig – egentlig ikke fordi det gør ondt, men fordi han er så træt. Vi trøster og siger godnat igen. Når vi tager ham op falder han som oftest til ro, andre gange læner han sig bagover mens han skælder ud. Så lægger vi ham ned igen, han bliver endnu mere ulykkelig (gal) og så er det op igen. Det er som om han ikke vil ”give op” og sove. Han kan være noget så træt, men han kæmper en kamp for at holde sig vågen lige meget hvad.
Vi får ofte at vide, at han nok skal sove når han er træt, men det gør han ikke – han skal have hjælp. Det kan være små ting der forstyrrer ham og holder ham vågen længere eller for den sags skyld vækker ham – fuglekvidren, regn på ruden, et host, vores hund som går over gulvet. Så starter det hele forfra. Hvis toget er kørt tager vi ham med og venter på det næste. Vi har også prøvet at lægge ham imellem os i sengen – dette fungerer heller ikke.
Om dagen er jeg nødt til at gå tur med ham i barnevognen, for at få ham til at sove og ofte tager det længere tid at få os i tøjet og gå turen end det han får sovet. Jeg har prøvet at lægge ham og lade barnevognen stå, men han kan ikke sove på denne måde.
Lidt om Noah, han er super aktiv og meget nysgerrig. I løbet af dagen er han den gladeste dreng – til trods for, at han måske ikke har fået sovet. Han kravler rundt, stiller sig op af alle ting og snakker dagen lang – og nogle gange natten med! Hans udvikling går meget stærkt og vi har ofte fået at vide, at han ikke rigtig kan følge med.
En "typisk dag":
• Dagen starter alt imellem kl. 4-7:00 – der er ingen rytme med Noah (selvom vi prøver)
• Han bliver ammet og tømmer begge bryster (har de sidste tre uger kun ammet om morgen)
• Så står vi op og leger
• Efter en halv time til time er han træt og bliver kørt i sin barnevogn – nogle gange falder han i søvn andre gange ikke
• Efter morgenmad leger, synger og danser vi. Han er god til at lege selv
• Ofte har vi en aftale, ellers går vi en lang tur og kigger fugle, busser, tog mv.
• Mellemmåltid
• Efter frokost er han som regel træt igen og barnevognen rulles frem
• Mellemmåltid + MME
• Aftensmad ca. kl. 18:00 - derefter skrues der ned for aktivitetsniveauet
• Bad – dette foregår sjældent roligt, da Noah elsker sit bad og hopper, plasker og smider om sig med sine badedyr
• Noah får nattøj på i vores seng – vi hygger med massage, sang, snak om dagens oplevelser, historie og får børstet tænder.
• MME
• Noah puttes imellem kl. 19:30-20:30
Vi har snakket med diverse læger, vores sundhedsplejerske og været til diverse alternative behandlere – Kiropraktor og Kranio-Sakral. De siger alle det samme, at han er et meget nysgerrigt barn der ikke vil slippe alt det sjove for at sove.
Fødslen var meget dramatisk og langvarig. Han var så småt på vej ud (jeg havde åbnet mig 9 cm), men pga. forkert hovedstilling og nogle andre faktorer, måtte han skubbes op igen og tages ved akut kejsersnit. Vi fik et hurtigt kig på hinanden og derefter skulle vi begge ordnes. Efter et par timer blev vi genforenet, men kun for kort tid, da fødslen havde stresset ham og han blev indlagt på børneafdelingen. Efter tre dage blev han udskrevet. Kan denne hændelse på nogen måde spøge i baghovedet på Noah?
Venlig hilsen
Noahs mor