Brev:
Trodsalder! Men alligevel...
8. juni 2009
Alder:
3 år
Trodsalder! Men alligevel...
Hej Helen
Jeg er enlig mor til en dreng på 3 år. Når vi er alene er han verdens sødeste og kærligste dreng.
Problemerne opstår når vi enten er ude (eller på vej ud af døren) eller hvis vi har gæster. Min søn gør det modsatte af stort set alt hvad jeg siger, og får højlydte hysterianfald hvis han får nej. Disse anfald kan en sjældent gang kurreres ved et emne skift, men ofte kan jeg næsten ikke komme i kontakt med ham. Han skriger bare "nej nej nej", slår, bider eller sparker. Laver jeg sjov med ham og vil kilde ham fx, bliver det ofte værre, forsøger jeg at tage ham op vrider og sparker/slår han. Det jeg gør nu, er at finde ud af om jeg kan aflede det, er det ikke muligt lader jeg ham være indtil hysteriet går over i gråd og så kan jeg trøste ham. (Dette tager dog oftest lang tid 5-10 min)
Kommer der gæster i hjemmet, jeg ved han kan lide eller henter jeg ham et sted hvor han føler sig tryg, Råber han neeeej efter dem/mig. Vi må ikke gå men vi må heller ikke rigtigt komme ind. Dette kan afledes, men jeg synes bare det er mærkeligt at han gør det selv når han har glædet sig til et besøg fra fx mormor.
Siden vi flyttede for et år siden har han sovet i min seng. Når han tror jeg sover eller er uopmærksom kravler han endda helt ind under min dyne og ligger helt op af mig. Jeg tager dette som et tegn på at han har brug for den tryghed det giver ham at ligge der, så jeg har ikke travlt med at få ham ind i sin egen seng. Er det rigtigt tolket ?
Han er lige startet i børnehave og den første uge gik det fint, men nu vil han ikke derover mere. Det var det samme med dagpleje han SKABER sig så snart vi nærmer os i bilen.
Han er ørebarn og har haft en periode på ca. ½-1 år hvor han nærmest har levet i en osteklokke, men han gør store fremskridt med det sproglige.
Nogle gange bliver jeg så frustreret over ham at jeg må gå et øjeblik for ikke at skælde ham ud. Det virker til tider som om han ingen respekt har for mig overhovedet. Han kan finde på at bide mig så jeg får blå mærker hvis jeg sidder og taler med en anden (og her taler vi ikke om at han bliver ekskluderet, men at han ikke får opmærksomhed i 2-3 min.)
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, jeg er ked af at være sur på ham fordi han ikke kan opføre sig ordentligt. Men jeg vil tilgengæld heller ikke finde mig i at blive råbt af, bidt, sparket eller slået.
Hilsen Ca