Svar: Starte med fast mad
8. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
I Danmark anbefaler vi normalt ikke at man tilbyder børn andet end mælk så længe de er under 4 måneder gamle ... Jeg synes derfor du som udgangspunkt skal forsøge at få dine børn til at drikke modermælkserstatningen, hvis ikke af en flaske, så af en kop, så de får bare lidt ekstra indenbords.
Du kan forsøge med forskellige flaskesutter, jeg ved ikke hvad udvalg du kan få hvor du bor, men normalt kan man få mange forskellige og det kan ofte hjælpe at skifte til en flaskesut med en anden facon. Det kan også hjælpe at skifte til en anden type erstatning fordi de smager meget forskelligt og at barnet afviser kan således skyldes smagen. Hvis mælken virker lidt sur i smagen, så kan man også med fordel søde den en lille smule ved at tilsætte sukker. Du kan komme 1 tsk. sukker i 100ml modermælkserstatning og på den måde få din dreng til at tage imod.
Modermælk er betydeligt mere sødt end modermælkserstatning, så det kan give en forskel. Sukkeret kan naturligt trappes ud, når han har vænnet sig mere til smagen og accepteret at det er sådan.
Med hensyn til grød, så kan du starte med en grød af ris, majs, eller hirse. Du kan lave den selv (jeg skal sende dig et link med opskrifter og forklaring) eller du kan købe et færdigt produkt.
Da din dreng ikke spiser særlig meget, så vil det være en god idé at købe et produkt med mælk - det bør under alle omstændigheder tilsættes mælk til den mad han får, så det kan være praktisk at det er i iforvejen, så du kun skal tilsætte vand. Fordelen ved at købe et produkt uden mælk er at man så kan tilsætte sin egen udmalkede modermælk, men det lyder jo som om at du ikke producerer mælk nok til at kunne bruge dette :o) Så mit umiddelbare forslag vil være at købe en ris, majs eller hirsegrød med mælk, hvor du kun skal tilsætte kogt vand. Vælg og køb altid vand fra flaske.
Det anbefales at man starter med 4-5 tsk. en gang dagligt og øger ham stille og roligt. Han skal altså stadig have masser af mælk, skemaden er kun små smagsprøver og de næste par måneder kan det slet ikke gøre det ud for mælk. Hvis han får skemad og ikke drikker nok, så får han store problemer med hård mave og det dur slet ikke, så vil han hverken spise eller drikke og så har I først problemer.
Så start ikke før han er 4 måneder og start så med meget små skefulde 1 gang dagligt og følg efter med mælk og se hvordan han reagerer på det.
Sammen med skemaden kan du give vand af kop, så han stille og roligt også lærer at drikke dette.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes/flaske
Formiddag: Ammes/flaske
Formiddagslur
Frokost: 4-5 tsk. skemad, - risgrød, majsgrød, eller hirsegrød. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften: Ammes/flaske
Puttes til natten
Sen aften: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes/flaske
Hvis du vælger at købe grødprodukter til dine drenge, hvilket er fint nok - man skal også prioritere sine ressourcer med to små børn, så læs også på indholdsdeklarationen. Det burde fremgå hvad alder produktet er egnet til og det er vigtigt at holde sig til dette.
Jeg håber at ovenstående giver lidt hjælp med på vejen. Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske