Svar: Sutteflaske og teknik
11. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Når din søn ikke trives på modermælk alene er det en rigtig god idé at give ham lidt erstatning, men det er naturligvis et problem, når han ikke vil tage flasken. Der er dog ikke andet at gøre end at blive ved med at forsøge.
Når du giver ham flasken, så prøv om du kan holde så langt nede på falsken som muligt. Du skal sådan set have hånden helt ned, hvor sutten skrues på og så prøv om du kan holde med tommel og pejefinger/langefinger på hans kinder. Altså tommelfinger på den ene kind og pegefinger på den anden. Det kan hjælpe ham til at svøbe omkring flaskesutten.
Derudover så skal du forsøge at få flaskesutten til at peje op i mod ganen, samtidig med at flaskesutten er fyldt med mælk, så han ikke sluger luft. Sutterefleksen sidder i ganen og derfor skal sutten peje der op.
Hvis det ikke virker, så kan det være nødvendigt at give ham lidt mælk på sprøjte, hvor du med en sprøjte kommer lidt mælk ind i mundvigene. Når han fornemmer at der er noget at komme efter, vil han måske bedre kunne finde ud af at tage flasken.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske