Svar: Mad før 4 og 6 måneder
8. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Ayas mor
Man bør ikke starte på grød og mos før barnet er mindst 4 måneder gammel. Det handler om at barnet fysiologisk skal være parat. Sundhedstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
Citat "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
I forhold til allergiproblematikken, så er det især vigtigt at du bibeholder Nutramigen til din datter er 4 måneder gammel og ikke begynder med anden mælk eller anden mad. Det kan dog godt tænkes, at hun er ved at være lidt træt af smagen og at du derfor fra 4 måneder vil opleve at du kan få hende til at drikke lidt mere og atter interessere sig for flasken, fordi du kan give hende modermælkserstatning der smager bedre.
I forhold til allergi og valg af mælk/modermælkserstatning så skriver Sundhedsstyrelsen:
"Undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende
med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår. Det synes især vigtigt at undgå tilskud af almindelig modermælkserstatning i de første levedage. Der er også en effekt af partielt hydrolyseret modermælkserstatningsprodukt (Nan HA), men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som fx Profylac og Nutramigen).
Den allergiforebyggende effekt af hydrolyserede produkter er ikke vist hos børn uden allergidisposition. Der er ikke dokumentation for, at diæt til gravide og ammende mødre har allergiforebyggende effekt. Der er heller ikke dokumentation
for effekt af diæt til barnet efter 4-måneders-alderen."
Citat "Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
Så ud fra ovenstående, så vil jeg anbefale jer at I forsøger at skifte til en anden erstatning, når jeres datter bliver 4 måneder, for at se om smagen af anden mælk vil gøre hende mere interesseret i flasken igen. I kan her skifte til f.eks. Nan H.A. for at få delvis forebyggende effekt.
Hvis et øget indtag af mælk i 4 måneders alderen ikke virker til at være tilstrækkeligt til at mætte jeres datter, så kan det være passende at starte med lidt skemad, men det er stadig smagsprøver hun får - mælken er hendes hovedindtag.
Det er vigtigt ikke at starte med skemad for tidligt, I kan nemlig også risikere at hun så bliver træt af det og pludselig ikke vil spise og så har man jo først problemer, når man så står med et 6 måneders barn, der ikke spiser ... :o)
Håber mine tanker og ovenstående citater hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske