Brev:
Storesøster - 3 år, 3 mdr.
8. juni 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Storesøster - 3 år, 3 mdr.
Hej Helen
Så er vores familie blevet udvidet med en dejlig lillesøster. Storesøster er glad for sin lillesøster, nyhedens interesse spiller formentlig stadig ind, da lillesøster kun er 12 dage gammel, men i det store hele går det fint.
Den store har det lidt svært med, at jeg nu har lillesøster på armen en stor del af tiden. Der er kommet bedre styr på amningen, så far kan overtage mere i tidsrummene mellem amningerne, men Signe vil have, at jeg skal give nattøj på og putte og læse hver aften, og det kan ikke hænge sammen. Vi har førhen altid skiftedes til at læse osv. om aftenen, men det dur ikke mere. Hun vil jo også gerne sidde tæt og putte under læsningen og hvis jeg sidder med lillesøster og ammer samtidig, så er det jo lidt svært at være rigtig tætte, men vi prøver selvfølgelig, men Signe ser altid lidt skuffet ud, hvis lillesøster er nødt til at være med, så det ikke er ren mor/Signe tid.
Jeg forstår selvfølgelig hendes behov for, at vi stadig kan have tid alene, derfor snupper jeg også læsetjansen, så snart det passer ind i "amme-skemaet", men det køber mig altså ikke en friaften, hvor far kan tage over. Hun græder og siger, at hun skal sige godnat til mor, selvom hun allerede har sagt godnat. Far sidder hos hende, men det er altså ikke godt nok.
Jeg siger ofte til hende, at hun er min dejlige pige, og når vi sidder alene krammer vi og jeg siger, at det er dejligt, at vi kan sidde og hygge alene. Hvis lillesøster er med, og jeg kan se, at Signe er skuffet, så siger jeg, at jeg godt kan forstå, at hun synes det er træls, at vi ikke kan læse alene i aften, men at jeg er nødt til at give lillesøster mad, for ellers får vi ondt i ørerne, når hun skriger. Jeg forsøger at fortælle hende, at jeg godt forstår hende, men jeg ved ikke om det virker.
Har du nogle ideer til hvordan vi tackler det bedst muligt? Det skærer jo i mit hjerte, når hun er så ked af det. Forleden bed hun mig i låret. Jeg sagde, at hun skulle gå væk, for jeg ville ikke snakke med hende, når hun bed.
Mange hilsner
Signes mor