Svar: Storesøster - 3 år, 3 mdr.
8. juni 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Signes mor
Tillykke med den lille pige, hvor dejligt at I nu har 2 af dem :o)
Der er ingen tvivl om at Signe har svært ved at skulle dele mor med lillesøster - især netop om aftenen, hvor hun skal puttes. Det er jo netop ofte det tidspunkt, hvor hun kan have mor 100% for sig selv, hvor hun får fuld kontakt og derfor virker det ekstra hårdt, hvis du er nød til at amme lillesøster imens ...
Børn på Signes alder nyder aftenstunden. Det er det tidspunkt på dagen, hvor de ofte har mest nærhed med os forældre. I løbet af dagen er der mange praktiske ting der skal gøres, tøj der skal vaskes, mad der skal laves, I skal også tale med hinanden du og din mand, du ammer og skal tage dig af lillesøster, telefonen ringer, fjernsynet kører osv. Men det kvarter, hvor hun ligger i sin seng om aftenen og skal sige godnat til dagen og alle dagens oplevelser - lige netop det kvarter er helligt for hende. Det er jo der, hvor du sidder på sengekanten og kun koncentrerer dig om hende. Og det er meget vigtigt at prioritere.
Derfor må du forsøge at skubbe amningerne sådan, at det så vidt muligt passer med at lillesøster ikke skal have bryst lige der ...
Og hvordan gør man så det ... Du kunne måske prøve at amme hende inden - også selvom hun ikke lige viser behov, så kunne du prøve at lægge hende til og få hende givet lidt ekstra, så hun ikke søger så meget der, hvor storesøster skal puttes.
Hun er naturligvis ikke så gammel og tingene bliver også lettere med tiden, du vil bedre kunne skubbe eller trække amningerne i den ene eller anden retning, hun vil få mere rytme osv. så I vil på sigt også bedre kunne planlægge jer ud af tingene.
Ud over at flytte lidt på amningerne, så kan I jo også prøve at flytte på storesøsters puttetid, måske kan I strække den lidt eller putte hende lidt tidligere - hun kender jo ikke klokken og med den alder hun har, kan I måske godt putte hende +/- 20 minutter den ene eller den anden vej ...
Og så er det naturligvis vigtigt at du anerkender hendes behov for at blive puttet af dig, så at du sidder og ammer den lille er ikke ensbetydende med at du ikke kommer ind og putter. I kan jo fortælle hende at "far putter dig og så kommer mor ind og kysser dig godnat og synger en lille sang bagefter" (underforstået at du lige skal give lillesøster mad først, så kommer du). Så hun ligesom fornemmer at I godt begge to kan putte og gerne vil - men I deles lidt om opgaven i dag.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge to - og dejligt at tingene lyder til at være gået rigtig fint i øvrigt :o)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske