Svar: Hvad sker der - er det udviklingsspring?
8. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Kære A
Der kan være flere årsager til at I pludselig mærker en ændring hos jeres lille datter og jeg vil prøve at give lidt idé til, hvad det måske handler om.
Du nævner selv udviklingsfase og det er naturligvis en mulighed. Man taler om at børn naturligt gennemgår forskellige faser, hvor de udvikler sig særlig meget - både mentalt og fysisk og i disse perioder oplever man ofte barnet mere grædende, uroligt, tryghedssøgende. Barnet kan have svært ved at spise, svært ved at sove, det er svært at underholde barnet og man føler ofte som forældre at uanset hvad man gør, så er det som om at intet rigtigt virker.
De hollandske børneforskere Hetty Van De Rijt og Frans Plooij har beskrevet 8 udviklingsspring, det man også kalder for tigerspring. De siger at disse spring ligger ved 5, 8, 12, 19, 26, 37, 46 og 55 uger. Du kan læse mere om det i bogen "60 vidunderlige uger" som du finder i min bogguide under 'Udvikling'.
Udover udviklingsspring, så skal man naturligvis også medtænke om jeres datter bliver så ked af det og urolig, fordi hun har brug for mere ro i hverdagen, måske bliver hun overstimuleret, måske skal hun skærmes mere, hjælpes til at sove, når hun er træt. Hvis I f.eks. har fjernsyn eller radio tændt det meste af dagen, så kan det forstyrre hende og hun har svært ved at finde ro.
Det kan også være at hun af en eller anden årsag har ondt, måske er hun blevet lidt forkølet, næsen klotter til og det er svært at spise og sove rigtigt, når næsen er stoppet. Så selvom hun ikke virker syg, så kan hun jo godt have dage, hvor hun ikke er helt på toppen.
Du fortæller at du har fået en fødselsdepression og er i behandling for dette. Det er godt at du får hjælp og det er vigtigt. Dejligt at din mand er hjemme, så I kan hjælpe hinanden. Jeg bliver dog nød til at sige, at det også påvirker jeres datter, hvordan du har det. Hvis du er ked af det, har det svært, så mærker din datter naturligt denne uro - små børn bruger jo os forældre som et spejl og derfor kan sindstemningen i hjemmet godt påvirke barnet, så hun bliver mere ked af det og urolig ...
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan I har det sammen, hvad hjælp du får osv. og det er slet ikke sikkert at de betyder noget, men det er noget I skal medtænke som en faktor og måske skulle du prøve at tale med din behandler omkring denne problematik.
Derudover så tænker jeg også at jeres datter jo generelt har grædt en del, det er ikke første gang du skriver til mig om en lille urolig pige - har I talt med lægen omkring dette? Eller med jeres sundhedsplejerske?
Det er vigtigt at I taler med nogen, som kan se hende og som kender jer. Det er svært via en brevkasse at vurdere om det er det ene eller det andet .... jeg håber dog at mine tanker kan hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god weekend og stort knus til dig :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske