Svar: Putte- og vågnetider
8. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Som udgangspunkt er det en god idé at have nogenlunde samme rytme hver dag, når der er tale om små børn. Mange børn har meget svært ved at finde ud af at blive puttet tidligere, sove længere osv. deres indre ud har svært ved det, hvis der er stor forskel på hverdag og weekend, på dagene ind i mellem, fordi man som hos jer arbejder i skiftende vagter.
Men at mange børn har svært ved det, betyder jo ikke at alle børn har svært ved det og i jeres tilfælde tænker jeg at det må komme an på en prøve.
Jeg synes det lyder dejligt, når I nogle dage har mulighed for at lade Valdemar vågne af sig selv om morgenen. At starte dagen på denne måde må alt andet lige være det rareste for ham. At han så andre morgener vækkes, det er fint, så er det sådan.
Hvis det fungerer, så er det godt, så skal I ikke ændre på noget, men nyde at I har denne fleksibilitet og at det også passer godt til Valdemar. Men hvis I begynder at opleve, at han har svært ved det, at han f.eks. begynder at sove forholdsvis længe om morgenen og derfor har svært ved at sove i løbet af dagen eller svært ved at komme i seng om aftenen, så kan det give problemer. Hvis fleksibiliteten begynder at ændre på dags- og nattesøvnen, så han pludselig får en rytme, som ikke passer ind i en hverdag med dagspleje, sove når de andre børn sover, være aktiv når de andre er aktive, kunne komme i ordentlig tid i seng om aftenen osv. så må I ændre på tingene.
Så min holdning er at det der fungerer skal man som udgangspunkt ikke ændre på og hvis det viser sig at fungere rigtig godt hos jer med fleksible putte- og vågnetider, så er det rigtig godt. Men viser det sig, at det ikke fungerer (og det ved man jo ikke før man prøver det), ja så må man ændre taktik og så er det vigtigt at man putter sit barn og tager sit barn op til samme tid hver dag, uanset om det er weekend, hverdag, ferie eller andet ...
Held og lykke fortsat og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske