Svar: At spise nok
8. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Nina
Det er dejligt at have tvillinger men det er også nogle gange frustrerende, - især når de spiser forskelligt, det er jo svært ikke at sammenligne :o)
Som du beskriver din dreng, så tænker jeg, at det vigtigste lige nu er at han spiser og synes det er dejligt at sidde med ved bordet. Det betyder mindre, hvad han spiser - det vigtigste er at han forbinder det at få mad, men noget godt.
Derfor synes jeg at du skal lade ham få færdiglavet børnemad, som han bedst kan lide, men naturligvis supplere med noget af din egen mad. Det er altså ikke et spørgsmål om enten eller, men derimod et spørgsmål om at give ham både og ...
Jeg tænker også at han jo stadig ikke er så gammel og at I naturligt vil kunne give begge børn mere familiemad, mad i stykker, mad i hånden osv. når de bliver ældre. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen være gode til at tygge og vil således kunne få rugbrødshapsere, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. At de allerede er i stand til at spise lidt brødhapsere nu er rigtig fint, det kan man faktisk ikke forvente, når de ikke er ældre ... Jeg nævner naturligvis dette for at sige til dig, at han jo naturligt vil få mere og mere familiemad i takt med at han bliver ældre :o)
Da han har svært ved at spise morgengrød, når han får flaske tidlig morgen, så prøv om du kan skære indholdet af morgenflasken lidt ned. Han kunne måske nøjes med at få 100ml mme tidlig morgen og på den måde få appetit til mere grød.
Hvis han en dag sover længere om morgenen og du derfor tænker at flasken kommer for tidligt på grøden, så kan du også bytte rundt, så han /de starter med grøden om morgenen og så får deres flaske inden formiddagsluren.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske (100ml)
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos. Vand af kop.
Suppler gerne med lidt blød frisk frugt i hånden at sidde og sutte på, det kan være lidt appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende.
Formiddagslur: 9-10.30(11)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, og må gerne som nu suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand eller mælk af kop, som nu. Mosen kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas.
Middagslur kl. 13 sover 1 1/2 - 2 timer
Eftermiddag 15: Flaske med 150 ml, tilbydes evt. lidt frugtmos med mælk på og lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på selv.
Aften kl 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad. Det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende kan gives i hånden at gnave lidt af selv. Mosen er altså fortsat hovedindtaget og så suppleret med lidt mere håndmad og mad med bid i. Vand eller mælk af kop.
Puttes til natten ca 19.30 med en flaske ca 200ml eller hvad de nu kan drikke
Sen aften 23-24: Flaske igen og sover videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så ligner min plan for dagen meget din og I er således godt på vej. Et råd i forhold til Frederik kunne være at du startede hvert måltid med at give ham noget i hænderne, som han kan sidde og gumle på. Det vil for det første stimulere ham mundmotorisk, men det vil også gøre ham lidt opmærksom på at det er spisetid nu og han vil således være bedre forberedt, når du så har lavet grøden og kommer med skeen.
Prøv også at sætte børnene så de kan se hinanden, når du giver dem mad. Han vil jo kunne spejle sig i sin søster og når hun åbner munden, så åbner han måske også munden ...
Og så må du naturligvis holde fast i at han jo trives, han vokser, tager på, er glad og udvikler sig i fin retning, så selvom han er mindre end sin søster, så lyder han ikke umiddelbart til at mangle noget. Det er bedre at han spiser lidt og tit end at han spiser få og store portioner :o)
Fortsat held og lykke med dem begge og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske