Brev:
Sove til man vågner i løbet af dagen eller?
8. juni 2009
Alder:
15 mdr.
Sove til man vågner i løbet af dagen eller?
Hej Helen
Først mange tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte...
Jeg har lige et uddybende/supplerende spørgsmål...
Det drejer sig om søvn/middagslur.
Vores søn har endnu engang været syg, så der har igen været lidt "kuk" i putterutinerne... Men nu er han frisk og vi vil gerne forsøge at lave en god rytme igen!
Du skrev at det kunne være en ide at han sov middagslur fra 12 - 14, for at han er godt træt kl. 20.00.
Vores søn sover mellem 3 - 4 timer i dgplejen. Ca. 1½ time fra kl. 8 - 9.30 og middagslur 2 - 3 timer fra 12.30 - 15.30... Det er lidt forskelligt hvormeget han sover, og om han sover formiddagslur. I dag vækkede jeg ham kl. 15.30, da jeg hentede ham - og der havde han sammenlagt sovet 4 timer. Og her til aften havde han svært ved at falde til ro - og kl. 20.30 virkede han faktisk ikke træt.
Vores dagplejemor siger, at børn der sover godt om dagen også sover godt om natten - og at børn har bedst af at sove så længe de kan. Sådan har jeg faktisk også haft det - og da jeg var på barsel fik han også - i store træk - lov at følge sin egen rytme, men nu tænker jeg på, om for meget søvn om dagen, kan gøre det svært at sove om aftenen?
Eller om han kan lave sig en rytme hvor han sover meget om dagen - og ikke så meget om natten/aftenen?
Når du foreslår lur fra 12-14 tænker du så, at man skal vække ham kl. 14? eller er det bedst at børn sover så lang tid som muligt om dagen?
Dagplejemoderen vil naturligvis gerne at børnene sover på samme tid - og det er vist omkring kl. 12.30/45 de bliver puttet.
Har børn bedst af at blive puttet omkring kl. 20? Jeg tænker, at det på nogle områder er smart nok han sover meget hos dagplejemoderen, da vi på den måde kan have glæde af ham i flere timer - da han så puttes senere?
Hvis jeg skal være ærlig er det vel mest for min mand og min skyld, at vi absolut vil have ham puttet omkring kl. 20.00 - så vi kan få lidt "voksentid"... Er det normalt nok, at man (især) i perioder kan have brug for det?
Med venlig hilsen
Anja