Svar: Sove til man vågner i løbet af dagen eller?
8. juni 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Anja
Gennemsnitligt vil et barn på 15 måneder have behov for at sove ca 13½ time i døgnet. Det er barnets søvnbehov og det bliver ofte dækket af 1-2 lure i løbet af dagen, som varer ca 2-2½ time (samlet) og så ca 11 timers nattesøvn.
Der er absolut intet i vejen for at barnet sover 4 timer i løbet af dagen, så skal man bare indstille sig på, at nattesøvnen naturligt vil være kortere - barnet vil så sove ca 9½ time om natten. Hvis man har et barn som sover meget om dagen så vil barnet naturligt sove mindre om natten og man vil ikke kunne putte sit barn allerede kl. 20 og regne med at barnet er parat til at sove der.
Så hvad har børn bedst af ... tja, barnet har bedst af at blive puttet der, hvor det er træt og som udgangspunkt sover børn når de er trætte og vågner, når de ikke behøver sove mere. Hvis man har et barn med en søvn-vågenhedsrytme, som lyder på 4 timers søvn om dagen og 9½ times nattesøvn, ja så er det fint, så trives barnet godt med det.
Men hvad har familien bedst af ... tja, det er jo her problemerne ofte opstår. Jeres dreng har det fint med at sove som han gør, dagplejer har det fint med det og I forældre har det tilsyneladende fint med det eller? Spørgsmålet er jo om I prioriterer at have aftentid sammen med jeres dreng, fordi I ikke ses så meget i løbet af dagen, eller om I i stedet hellere vil have tid sammen som par.
Hvis I nyder at kunne være mere sammen alle 3 om aftenen, så er det fint at lade jeres dreng sove som han gør og have den rytme han har - men hvis I savner voksentid og gerne vil have aftenerne for jer selv, ja så kommer man ikke uden om at han må sove mindre om dagen (altså vækkes) for at sove en længere nattesøvn.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske