Svar: Sover ikke nok om dagen
9. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Line og Simon
De fleste børn omkring 1 års alderen har behov for at sove 2 lure dagligt - ofte en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så en lidt længere middagslur på måske 1½ time.
I 12-18 månedersalderen begynder de fleste børn at kunne nøjes med kun en lur dagligt og her sover de ofte mellem 12-14. Disse tidsangivelser er naturligvis gennemsnitlige og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Spørgsmålet er altså om jeres dreng allerede nu kan nøjes med kun en lur dagligt eller om I fortsat skal arbejde på to lure. Det er en overvejelse I kan gøre jer.
Derudover tænker jeg at med en nattesøvn på ca 11 timer og en dreng som nok hører til dem der sover lidt mindre end gennemsnittet, så skal I måske ikke regne med det helt store søvnbehov om dagen. Han vil måske trives rigtig fint med ½ times lur om formiddagen og så en middagslur på en god time - lyder det som noget man kunne arbejde lidt på?
Prøv at tale med vuggestuen om hvordan de oplever hans behov og om de evt. vil kunne være hos ham, når han sover og prøve at lulle ham til ro, når de fornemmer at han måske er ved at vågne op - præcis som du har haft held med hjemme. Jeg går ud fra at der er en voksen sammen med børnene når de sover og at denne person godt kan sidde lidt mere fast hos jeres søn i en periode, netop for at hjælpe ham til en lidt længere og bedre søvn. Det lyder jo som om han er et godt sted, med nogle søde pædagoger, der som jer vurderer at han burde sove mere end han gør - så prøv om I kan finde en måde det kan lykkes på.
Derudover tænker jeg også at han naturligt i øjeblikket har svært ved at overgive sig til søvnen fordi der sker så meget nyt og spændende omkring ham. Han er jo en dreng der gerne vil følge med i alt og er bange for at gå glip af noget. Han er en meget aktiv lille fyr, så det at være starte i vuggestue gør nok ikke behovet for at sove større - tvært imod - at han rent fysisk har behov er en anden sag, men han føler måske ikke selv behovet så meget ... håber I forstår hvad jeg mener.
Derfor er det vigtigt at man lige nu forsøger at hjælpe ham og give ham den ro han har behov for, hjælper ham med at overgive sig og give slip på dagen og alle oplevelserne. Og så tænker jeg også at tiden stadig må arbejde for jer - det bliver jo også hverdag at være i vuggestue og jo mere aktivitet, jo mere træt må han naturligt også blive, så man kunne måske forestille sig at træheden tilsidst vil overmande nyhedens interesse ...
Jeg forstår godt hvis det at "tiden arbejder for jer" efterhånden hænger jer ud af halsen, men der er altså noget rigtigt i det .. Og så skal I nok leve med at I har en meget aktiv lille dreng, som stiller lidt flere udfordringer i nogle henseender - han er en dreng, hvor der bare skal ske en masse, - og helst hele tiden.
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre på vej og at det gør jer bare en lille smule mindre frustrerede :o)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske