Svar: Morgenmadshelvede
9. juni 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Man kan jo ikke tvinge børn til at spise, men kan forsøge at motivere dem og appellere til at de indtager lidt ved netop, som du også forsøger, at tilbyde dem lidt forskelligt og håbe et eller andet giver interesse.
Jeg ved ikke hvad tid du afleverer, hvor tidligt din dreng kommer op, måske er problemet at han ikke har særlig meget appetit tidlig morgen og derfor netop gerne vil spise, når han kommer i børnehave. Så har han jo været vågen i lidt længere tid og er derfor mere parat.
Derfor tænker jeg også at alternativet til morgenmad hjemme meget fint kan være morgenmad i børnehaven og det er en udmærket løsning. Men du har naturligvis ret i at det vil være rigtig dejligt, hvis morgenmaden i børnehaven også er ordenlig kost. Teboller kan naturligvis diskuteres, man kan godt finde et bedre alternativ i forhold til boller med et højere fiberindhold - men jeg synes ikke der er noget galt med havregryn med to tsk. sukker og så lidt minimælk eller skummetmælk - det synes jeg lyder som en fin start på dagen.
Hjemme kan du så give din dreng lidt frugt og bær, netop hvis hans appetit er lille, så er det ofte rart at starte dagen med lidt frugt. Der er jo frisk og ligger lidt lettere i maven og så kommer han ikke af sted med helt tom mave.
I forhold til maden i løbet af dagen, så skulle du måske prøve at tænke i lidt anderledes madpakker. Han behøver jo ikke kun få rugbrødsmadder med, hvis det virker kedeligt for ham. I stedet kan han få en grovbolle med noget salat, kylling, bacon, æg eller lignende. Du kan også give ham pastasalat med, et kyllingelår der kan gnaves, en frikadelle eller lignende. Ligesom du kan lave en lille bøtte med lidt råkost - f.eks. revne gulerødder, æble og rosiner.
Det er vigtigt at du prøver at tænke lidt alternativt og giver din dreng mange forskellige ting med i madpakken også så der er noget at vælge imellem. Man kan godt købe en madpakke der er inddelt i rum til at imødekomme netop forskellige former for mad/tilbehør og du kan give ham små plastbøtter med og en bolle eller et stykke rugbrød ved siden af der kan gnaves.
Du skriver at de i børnehaven ikke er gode til at få ham til at spise, og at han hellere vil lege ... Det forstår jeg ikke. For børnene spiser vel sammen og når man spiser, så sidder man rundt om bordet, alle finder deres madpakker frem, de hører evt. historie imens og fokus er derfor på det at spise, sidde stille og høre en voksne læse højt - fokus er netop ikke at lege ... Hvis de ikke har sådanne traditioner i børnehaven, så synes jeg du skulle tale med dem om hvordan de så gør og om visse rutiner så skal ændres - men hånden på hjertet, jeg kan ikke forestille mig at børnene får lov til at lege, når det er spisetid :o)
Og så må du naturligvis holde fast i at han jo trives og udvikler sig rigtig godt, han lyder ikke som en dreng der mangler noget, trods hans sparsomme indtag :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske