Brev:
Døgnrytme og mad - 6 mdr.
9. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme og mad - 6 mdr.
Hej Helen!
Efter at have læst masser af andre forældres breve, samt dine svar, er du nu vist på tide jeg selv skriver!
Mattis er lidt over 6 måneder gammel, og vejer ca... 8.5 kg. Vi startede op med skemad da han var 5.4 måneder, og nu får han 2 skemåltider om dagen. Vores dag ser ca sådan ud:
6.30 - 7.30 Han vågner, og får så 200 ml mme. Han spiser ikke altid så meget om morgenen. Han spiser måske 150 ml mme med meget lidt enthusiasme.
9 - 10 Lur. Fra at være et kolikbarn der ikke sov om dagen, sover han nu op til 2 timer.
11 - 12 Når han vågner er han helt vildt sulten, så han plejer at få 1 dl mme, her har han så tit afføring. Herefter får han ca 1 dl grød med frugtmos. Jeg har prøvet at give ham grød før mælk, men han er så sulten, at han bare græder og ikke kan koncentrere sig om det der med at spise med ske.
13.30 - 14.30 Lur. Han sover her måske 1.5 time. Længere hvis formidagsluren var kortere.
16.00 Han vågner og er helt vildt sulten, og det kan kun gå for langsomt med at få varmet mælken op... 230 ml mme
17. Powernap en gang i mellem, hvis sidste lur er længe siden.
18-18.30 Vi spiser aftensmad, og han spiser mos. Op til lidt over 1 dl, hvis han synes det er meget lækkert.
20.00 Tilbyder 230 ml mme, og det er meget forskelligt hvor meget han drikker, en gang i mellem det hele.
20.30 Bliver han puttet.
Han vågner så 1 gang i løbet af natten, mellem klokken 1 og 4.30. Hvor han vågner og er helt vildt sulten igen. Han spiser 230 ml mme.
Mine spørgsmål:
- Ser det fornuftigt ud?
- Burde vi vække ham når vi selv lægger os til at sove (klokken 12), eller er det bedre at lade ham vågne selv?
- Vi skifter altid ble om natten når han har fået mælk om natten, men han vågner så meget af det... Men en ble kan vel ikke klare at have over 4 dl væske i sig (hans sidste 2 flasker?) hvis vi ikke skifter ham der?
- Hvornår ville det være godt at starte med den 3. skemåltid? Og hvornår skulle den ligge? Han er jo ikke så sulten om morgenen, men ser ud til at nyde at vågne ved at gumle lidt på flasken, så umiddelbart havde jeg tænkt mig at vente til han var 7 måneder?
- Han har fået appelsin og melonbåde i hånden, og han synes det er vældig sjovt at gumle på, men... Han bider hurtig store stykker af begge dele. Der røg en hel halv appelsinbåd ned i hans mave på den måde. Han klagede ikke, men vi blev lidt forskrækkede. Er det så bedre at lade være?
- Vi laver MME til et halvt døgn ad gangen. Skal vi så stadigvæk koge vandet?
Mange tak!
BR