Svar: Døgnrytme og mad - 6 mdr.
9. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære BR
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det går stille og roligt den rigtige vej :o)
Det vil umiddelbart være fint med 3 måltider skemad nu, men hvis du skønner at det er bedre at vente til han bliver 7 måneder, så er det også okay. Jeg tænker dog, at han fortsat godt kan vågne med sin flaske om morgenen og få lov til at vågne stille og roligt op med den og så få grød inden han skal sove formiddagslur - det vil måske også gøre at han ikke er helt så sulten, når han vågner igen og derfor netop så kan starte med grøntsagsmosen og efterfølgende få flaske og sove ny lur.
Mit forslag til en dag ud fra de tider du har skitseret ser derfor således ud:
Tidlig morgen 6.30/7: Flaske og vågner stille og roligt, får måske 100-150ml mme - behøver ikke drikke en meget stor mængde netop for også at give plads til grøden.
Morgen 8.30: Tilbydes lidt grød, gerne de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til lur mellem 9-10 som nu
Frokost 11.30/12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes også lidt agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle lidt på.
Flaske og puttes til middagslur 13.30 - 14.30 som nu
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes evt. lidt frugtmos og/eller lidt frisk frugt i hånden at sidde med og gumle på.
Aften 18/18.30: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kogt kød og fisk, han kan få lidt sovs af jeres mad og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Kan igen tilbydes lidt brødskorper, agurk eller lignende at sidde med i hånden, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften eller tidlig nat: Flaske, når han har behov.
Man kan nogle gange med held give barnet en flaske mere eller mindre i søvn inden midnat og så være heldig at barnet derefter sover igennem til næste morgen tidlig. For andre fungerer det bedre at lade barnet vågne af sig selv og det er helt okay - I skal gøre, som I synes det er bedst for jer.
Det er korrekt at det kan være svært at holde ham tør til næste morgen tidlig, hvis han drikker næsten 500ml mælk i løbet af natten, så kan en skiftning være nødvendig ... I må dog lade det komme an på en prøve, han kan måske godt holde sig til næste morgen kl. 06, hvor han så skiftes inden han får sin morgenflaske .... Der er desværre ingen faste regler her :o)
Med hensyn til mad i hånden at gumle på, så er dette rigtig godt for hans mundmotoriske udvikling og han nyder det, som I også beskriver. Men I skal naturligvis have ham under opsyn og sikre jer at han ikke får større stykker bidt af - sålænge han kan synke det er der ingen problemer, men sætter det sig fast i halsen er det naturligvis ikke godt. Derfor anbefales netop også bløde appelsinbåde fremfor f.eks. æblebåde.
Ristede rugbrødsbjælker kan også være gode, men igen skal I holde øje med ham, her kan han også nemt få bidt et stykke af. Når brødskorpen derfor er ved at blive for snasket og opblødt med spyt, så er det en god idé at udskifte den med en ny.
Når man laver modermælkserstatning klar og gemmer den på køl skal vandet man bruger altid koges.
Håber I hermed har fået svar på jeres spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat og god appetit :o)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske