Brev:
Skemad og uro
9. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Skemad og uro
Kære Helen,
Vi startede på skemad til vores tvillinger for knap 3 uger siden. De er nu ca. 5½ måned og får hjemmelavet majs-, boghvede eller risgrød med lidt frugtmos om formiddagen og grøntsagsmos (enten fra glas eller hjemmelavet) om eftermiddagen. Samtidig med at de startede på skemaden skiftede vi fra Nutramigen til Nan H.A. (disponeret for høfeber og børneeksem).
Vores pige labber det hele i sig med god appetit, men vores dreng er lidt vanskeligere at blive klog på. Han spiser uden problemer måske 10 skefulde, men begynder så at klynke og orme sig rundt. Resten af tiden er han også mere urolig end han plejer, og han er blevet rigtig vanskelig at give flaske. Når han skal i seng småskriger han ofte i lange seancer, men resten af tiden er han glad og vil gerne lege. Man kan godt aflede ham ved f.eks. at lægge ham på puslebordet og så ligger han og griner.
Han har altid gylpet en del, men det er blevet værre efter vi begyndte på skemaden. Johannesbrødkernemel kan afhjælpe problemet lidt, men alligevel kommer der en del slim og mælk op igen. Han har afføring hver eller hver anden dag, som han altid har haft. Vi kan ikke mærke tænder på vej. Nu hvor vi er i sommerhus er det endnu værre og han falder bedst i søvn i en vikle på fars eller mors mave, men når først han sover er der ingen problemer.
Da han ellers altid har været "den nemme og rolige tvilling" er vi lidt i tvivl om det bare er en almindelig udviklingsfase eller om det hænger sammen med maden/mælken. Derfor: Bør vi holde en pause med skemaden? Kan man forestille sig at det er Nan H.A. der giver problemer? Er der grund til bekymring p.g.a. gylperiet (han vokser fint)? - eller er det snarere et spørgsmål om at give ham mere tryghed i slynge/vikle o.l. (hvilket af og til kan være svært om dagen når man er alene hjemme med to)?
På forhånd tak for hjælpen.