Svar: Skemad og uro
9. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig svært for mig at vurdere, hvorfor jeres dreng reagerer som han gør ... Det kan jo som du skriver både handle om hans alder og udvikling og at han naturligt nu begynder at blive lidt mere krævende, kontaktsøgende osv. Men det kan også handle om at han skal vende sig til anden føde, er overgået til en anden type modermælkserstatning osv ...
I skal naturligvis overveje om det er noget I skal have lægen til at vurdere, men i første omgang tænker jeg, at I måske skulle prøve at gå tilbage til Nutramigen for at se om det giver nogen ændring. Det vil i hvert fald give jer et indtryk af om det er ændringen til NAN H.A. han reagerer på. Hvis han efter igen at få nutramigen fortsat reagerer - ja så skal årsagen jo nok findes et andet sted end mælken ...
Med hensyn til skemaden, så tænker jeg at 10 skefulde er helt fint, mange børn spiser ikke særligt store mængder skemad og det er i princippet bedre at give ham lidt og tit og følge efter med mælk. Det er således bedre at han spiser 1/2-3/4 dl. grød eller mos, drikker vand til og drikker sin mælk - end at han spiser 1-1½ dl. grød og mos og derefter afviser mælken. Hans væske- og mælkebehov er stadig meget stort, så det er vigtigt at levne plads til dette.
At I lige nu bor i sommerhus og hverdagen således har ændret sig lidt, kan naturligvis også spille ind. De er jo så gamle nu, at de tydeligt registrerer hvorvidt det er ude eller hjemme, i favn hos en fremmede eller hos mor osv. og det kan naturligt godt give lidt ekstra uro, at han nu er et nyt sted med nye lyde, lugte - i det hele taget nye og fremmede omgivelser. Det kan godt være derfor at han lige nu føler sig mere rolig og tryg, når han ligger i sin slynge.
Så mit råd til jer er, at I i første omgang forsøger at ændre på mælken for at se om der er en sammenhæng her - hvis han tidligere har taget nutramigen uden problemer og trives med dette, så er det et forsøg værd at se om han 'går tilbage til sit gamle jeg' ved at gå tilbage til den mælk. Og så må vi tage den derfra :o)
Håber mine overvejelser kan hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske