Brev:
Tre år og hvad dertil hører
9. juni 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Tre år og hvad dertil hører
Hej Helen.
Denne gang er det omkring Kasper som er blevet en stor dreng på snart 3½ år.
Som jeg beskrev i mit sidste brev har det været et noget kaotisk efterår/ vinter for Kasper, bl.a. pga. en svær børnehavestart og en lillebror kort efter. De sidste mange måneder har han kæmpet med forskellige infektioner og har ikke rigtigt kunne komme ovenpå igen. Nu, efter flere besøg hos en zoneterapeut har vi endelig fået hans immunforsvar op at køre igen og han trives endelig igen!
Så nu er der rigtigt overskud til at udvikle sig mentalt - og det er jo dejligt..
Bl.a. er han pludselig begyndt at ville tisse på potte og han accepterer nu at sove på en madras fremfor imellem min kæreste og jeg.
Endelig er han også begyndt at markere sig gevaldigt overfor os voksne. Jeg er pædagog og er bekendt med denne aldersgruppe, og ved godt at det er normalt. Jeg synes da også at det er skønt han har overskud til denne udvikling.. Men det er jo også enormt hårdt for os alle. specielt fordi jeg hele tiden kommer i tvivl om hvordan jeg skal reagere overfor ham.
Jeg mener han skal have klare rammer og vide hvornår grænsen er nået. Jeg prøver på at vende mine sætninger fra negative til positive, men af og til bliver jeg "spids" at høre på, pga. travlhed, træthed og manglende tålmodighed. Jeg har det faktisk skidt med at sige fra og blive skrap fordi han ikke skal føle sig stemplet som den store og fornuftige. desuden har jeg jo dårlig samvittighed over at han ikke kan få den samme nærvær som førhen.
Han er meget meget glad for sin lillebror men jeg kan se på ham at han er lidt jalous selvom han prøver at gemme det. Derfor gør det ondt på mig at skulle bruge vores sparsomme tid sammen til at diskutere og "slås".
Oven i hatten begynder han ofte at græde og kalde på sin far når vi har en konflikt.. Det stikker lidt ekstra i mig. Jeg ved han kan fornemme alle disse ting i mig og at han bruger dem i vores "kamp".
Håber du kan sætte dig lidt ind i mit hoved??
Hvad tænker du? Har bare brug for lidt sparring og gode ideer..