Brev:
Nattesøvn og flaske om natten
10. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Nattesøvn og flaske om natten
Hej Helen
Vores søn bliver 5 måneder om en lille uge, og han har i lang tid sovet rigtig dårligt om natten. Han har haft en hård start på tilværelsen, da han havde kolik (umodne tarme) de første 3-4 måneder. Da han så endelig var nogenlunde ovre det, fik han en slem omgang mellemørebetændelse, så fik han sin første tand, og derefter blev han ramt at rotavirus, der igen ødelagde hans mave. Så han har i lang tid haft noget, der har ”drillet” ham.
Det største problem lige nu er hans søvn. For det første er han svær at få til at falde i søvn, og om natten sover han små stræk af gangen, så det ofte ender med, at jeg render oppe 5-6 gange hver nat. Det har jeg kunnet holde til i en periode, men nu er jeg bare ved at køre træt.
Han vågner simpelthen så mange gange om natten, og jeg kan slet ikke få ro på ham, andet end hvis han får flasken. Jeg har prøvet alt. Jeg går med ham i armene, nusser ham på kinden, giver ham sutten, synger en sang osv., men han skriger bare højere og højere, indtil flasken kommer. Ofte spiser han kun en lille portion, for derefter at falde i søvn igen.
Jeg har læst mig til, at det kan være et tigerspring, men han har bare haft det sådan i et par måneder nu…
Jeg har lavet en skitse over det sidste døgn:
06.00 Flaske (spiser ca. 90 ml.)
07.15 Står op
08.00 Flaske (spiser ca. 140 ml.)
09.30 Flaske (spiser ca. 60 ml.) + 1. lur (ca.2 t.)
12.00 Grød med frugtmos (1 dl.) + vand af kop
13.00 Flaske (spiser ca. ? ml.) + 2. lur (ca. 45 min.)
16.00 Flaske (spiser ca. ? ml.) + 3. lur (ca. 45 min.)
18.00 Grøntsagsmos (ca. 1 dl.) + vand af kop
19.30 Flaske (ca. 200 ml.) + sengetid
11.00 Flaske (ca. 160 ml.)
01.00 Flaske (ca. 40 ml.)
02.00 Flaske (ca. 100 ml.)
04.00 Flaske (ca. 100 ml.)
05.00 Vågen (lokkes til at sove igen vha. sutten, og så lægges han om på siden)
Min fornemmelse er, at det meste er "lige efter bogen" indtil vi når natten?
Jeg er i vildrede lige nu, og aner ikke hvad jeg skal gøre, for at få ham til at sove lidt længere af gangen om natten. Har du et godt råd?
Mange hilsner
den trætte mor