Svar: Nattesøvn og flaske om natten
10. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det er rigtig fint at du giver din dreng flaske, da du så har styr på hvor meget mælk han får ... Det er dog vigtigt at din dreng nu begynder at lære at falde i søvn uden at have flasken i munden, da det lyder som om at han er afhængig af flasken, for at kunne komme videre i søvnen om natten.
Han skal naturligt fortsat have sin mælk, mælkebehovet er stort og det er vigtigt at han dagen igennem får mælk og også mad nok, så han ikke behøver søge det ekstra om natten. Men det er vigtigt at I nu lære ham at få flaske, blive puttet i sin seng og så falde i søvn der - altså at han lige nu lærer at overgive sig til søvnen ved hjælp af kærtegn, beroligende ord som "syyy" osv., at I luller ham til ro, der hvor han skal sove og uden at han forbinder det at have noget i munden med at falde i søvn. Ved at lære ham dette om dagen, så vil han stille og roligt også kunne lulles i søvn om natten uden at få flaske.
For at sikre ham mad og mælk nok i løbet af dagen, vil jeg foreslå jer en plan der ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre som nu
Morgen 8: Grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10 som nu
Frokost 12: Grød med frugtmos eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.00
Eftermiddag 16: Flaske
Sover sin 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Flaske
Som du kan se så anbefaler jeg altså at du øger din drengs indtag af skemad til 3 gange dagligt og fortsat giver flaske, som du plejer. Derudover anbefaler jeg at du om natten forsøger at lulle ham til ro, når han vågner kl. 01 og 02 og satser på at en flaske midt nat, kan gøre at han så sover videre til næste morgen tidlig.
Når jeres dreng sover, så indeholder hans søvn flere faser - han sover let, han drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler han mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner han op – han sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, han flytter på sig, triller måske lidt om på siden, har brug for at blive lagt rigtigt igen. Sparker til dynen, har brug for at få dynen puttet om sig igen osv. Det gør han fordi han motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og han skal her hjælpes videre i søvnen uden at få flaske. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem, det er normalt at han gør det. Men han skal stille og roligt lære at komme videre i søvnen med kærtegn og beroligende ord og ikke ved at få en flaske i munden ... og du skal bruge samme ord, samme putteteknik, samme putteritual dagen igennem som om natten :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske