Svar: Måltiderne er ret trælse
10. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Charlotte
Tillykke med 1 års dagen - helt utroligt så hurtigt det første år går ... :o) Jeg håber I får en rigtig dejlig dag med solskinsvejr.
Det er helt normalt for alderen, at Anabell nu begynder at spise mere selektivt og det som er interessant den ene dag er bestemt ikke interessant den næste. Derfor er man også nød til at se på indtaget over flere dage, for at få en indtryk af om barnet spiser varieret. Ser man på en uges indtag, så får man ofte et billede, som viser at barnet trods alt, spiser lidt fra alle fødevaregrupper - og det er fint.
Det er vigtigt at I ikke presser hende, men I må naturligvis gerne prøve at motivere hende til at spise - "Ikke ned på gulvet, ind i munden skat, mmm mam, smager godt, ind i munden, sådan ja ..." og hvad I nu ellers kan sige.
Det vil også være rigtig godt, hvis I stadig kunne få lov at supplere maden med lidt på en ske. Det vil således være fint, hvis I kunne mose kartofler med lidt sovs og give hende det med gaffel eller ske og hun så selv kunne spise frikadellen i stykker ... Derudover skal I medtænke at hun nu har en alder, hvor hun måske vil spise mere, hvis hun får mere gnavemad fremfor mad i små hapsere ... Mange børn vil i denne alder hellere spise, hvis de kan bide af maden. Det vil sige kvarte stykker brød, ½ boller osv. fremfor brødhapsere. Ligesom hun måske også hellere vil sidde og gnave af en frikadelle fremfor at få den skåret ud.
Det er altså ofte et spørgsmål om at give mad hun bider mere af og derfor skal koncentrere sig lidt mere om at spise - det må ikke være for småt ...
Det kan også være en god idé at sætte hende væk fra bordenden, hvor små børn ofte sidder. Hun har jo en fremtrædende plads der, hvor hun rigtigt kan sidde og trone og få stor opmærksomhed fra jer begge :o) Og som du skriver, så mærker hun meget hurtigt, at det gør noget ved dig, når hun ikke spiser.
Og så er det stadig en god idé at have en godnatgrød som en del af putteritualet, så I sikrer jer at hun ikke går sulten i seng.
Håber I kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske