Brev:
Dårlige puttevaner
10. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Dårlige puttevaner
Kære Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg synes jeg er fået et problem jeg ikke helt kan finde løsningen på igen.
Vi har en skøn dreng på 8 måneder. Han virker veltilpas og man kan altid lige få et lille smil. Der er gang i ham, han er ved at begynde at kravle og kan så småt rejse sig op på benene i sengen. Så han øver dag og nat =0)
De sidste par uger har vi haft store problemer med at putte ham i barnevognen til hans formiddag og middagslur. Vi synes vi gør som vi plejer, med at han pyldrer lidt, gnider øjne eller gaber. så sætter vi os hen i sofaen, giver ham sutten (han bruger ikke sut men kan godt lide at gnave på den når han er træt) og jakken på. Krammer lidt og aer ryggen. så puttes han ned i barnevognen og vugges lidt og så sover han. Super nemt!
Men sådan er det ikke mere. Nu græder han, vrider og vender sig. Jeg har det ikke godt med at han skal græde sig selv i søvn så jeg tager ham op trøster og ned igen men det hjælper ikke. Jeg har læst dine andre breve bla. om søvntog og har også prøvet at putte ham senere (efter 2 1/2 time) men jeg synes vi ender i ulykkelig gråd hver gang.
Det skal måske lige siges at han starter i dagpleje 1 august og vi derfor har arbejdet på at gøre han "klar" altså ikke at få bryst om dagen. Det gik også rigtig godt i nogle uger men nu er vi så endt her.
Efterhånden synes jeg han begynder at græde bare jeg gør ham klar til at putte i barnevognen og jeg er bange for om han er blevet helt afskrækket fra at sove i den.
Jeg havde besøg af min sundhedhedsplejerske igår og vendte problemet med hende. Hun mente at jeg puttede ham måske for sent at jeg skulle prøve at putte ham efter 2 timer. Det prøvede jeg her til formiddag og det gik helt galt. Han græd og græd (selv om han godt nok havde givet mig nogle træthedstegn) jeg måtte give bryst og det endte med at først sov efter 3 1/2 time (og jeg følte mig som en elendig mor =0(
Jeg skal ærligt indrømme at vi har haft nogle dårlige puttevaner. bla. med bryst og vugge men efter jeg læste dine breve om søvnassosiationer fik jeg vendt ham fra brystet. Jeg giver ham selvfølgelig hvad han kan spise så han er mæt inden han skal putte men alligevel er han begyndt igen at søge mit bryst. Er det et spørgsmål om utryghed?? Så egentlig er vi nu tilbage hvor vi startede, bare meget værre.
En hurtig gennemgang af hans dag:
04 - 05 amning i vores seng (Han sover på eget værelse)
07 står op
7 - 7.30 øllebrød eller havregrød
09 frugtmos
09.30 formiddagslur (sover 1-1,5 time)
11-11.30 middagsmad rugbrødshapser evt. grød
13-13.30 middaglur (sover 1 -1,5 time)
15-15.30 eftermiddagsmad halv bolle, frugtmos eller grød
16 amningevt en lur hvis hans middagslur har været kort.
18-18.30 aftensmad (det samme som os)
19.30-20 putning ( ingen problemer med at putte i sengen)
Håber du kan hjælpe med at løse det. Jeg er efterhånden bange for at han mister tilliden til mig på denne måde .
Hilsen Anette