Svar: Søvn 6½ mdr
7. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Anna
Det er en lidt svær problemstilling, for i princippet sker der jo ikke noget ved at du fast kører hende en tur i barnevognen dagligt, men samtidig er det måske også den vane hun har fået,- at blive lullet i søvn.
Hvad sker der, hvis du starter med at køre hende, så hun falder i søvn og så, når hun begynder at give sig lidt, går ud og ruller vognen igen lidt frem og tilbage? Hvad sker der når hun vågner, ligger hun og kigger eller begynder hun at græde?
Hvis hun græder, så kan det være en god idé at trille hende lidt, men hvis hun bare ligger og kigger, så kan hun måske falde i søvn igen af sig selv.
Børn elsker jo rutiner,- det genkendelige er tryghed for dem. Hvis I altid har kørt jeres datter, når hun skulle sove, så er det jo den rutine hun kender til. I kan godt skabe en ny rutine, men det tager tid at få den kørt ind.
Hvad gør I om aftenen? Jeg spørger fordi du skriver at hendes nattesøvn faktisk kører okay. Prøv at indføre det samme om dagen, som fungerer om aftenen.
Noget andet jeg tænker på er, om hun er mere vågen om dagen fordi hun er sulten? I en alder af 6½ mdr. må hun jo meget gerne få 2-3 måltider skemad + amning/flaske ved siden af. Du skal være sikker på at hun ikke vågner fordi hun er sulten.
Samtidig så vil hun i kraft af sin alder også have behov for at opleve og røre sig i løbet af dagen. Sørg for at hun får brugt sig selv, så hun får en naturlig fysisk træthed. Det er ofte en god idé med en tur i svømmehallen,- mange børn bliver så trætte bagefter og sover rigtig godt. Dage med dette mønster kan måske hjælpe jer til også at få brudt mønsteret andre dage.
Som sagt er det vigtigt at I giver hende en ny vane, en ny rutine. Selvom man bestemt ikke skal putte børn ind i skemaer, så se om du på en eller anden måde kan få indført de samme ritualer for de enkelte dage.
Hendes sovemønster kan godt ændre sig med tiden, men med den alder hun har er det nok meget fornuftigt at forsøge at skabe en ny rutine. Efterhånden som hun bliver ældre vil hun automatisk også opleve mere og bruge sig selv på en anden måde.
Hjælp hende i de vågne timer med at tumle rundt, at lege 'give-tage' leg, ride-ranke tur, sanglege med mimik/brug af hænder osv. Alt der kan gøre at hun bruger sig selv både fysisk og mentalt.
Så kort fortalt. Overvej kostindtag, bevægelse, gammel vane contra ny vane og se om ikke noget af det hjælper. Det håber jeg.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske