Svar: 1 lur dagligt
10. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt og hvorvidt dine børn er parate nu er svært at sige ...
Hvis de falder let i søvn, når du putter dem kl. 9.30, så har de sandsynligvis behov for søvnen her, hvis det er svært at få dem til at sove, så kan det være fordi de er klar til først at blive puttet 11.30 som du så også har forsøgt.
Det er altid lidt svært at skære ned i lurene, de fleste børn vil have nogle dage, hvor det går rigtig godt, og så nogle dage, hvor det går mindre godt. Overgange er altid svære. Så måske er det bare en overgangsperiode I er inde i.
Tidspunkterne du angiver er umiddelbart rigtig fine - uanset hvad plan du vælger. Det man kan diskutere er hvorvidt du skal vække dem eller i stedet lade dem sove. Hvor længe tror du de ville sove, hvis du lod dem være?
Kunne man forestille sig at du puttede dem til formiddagslur omkring kl. 10 efter formiddagsmåltid og så lod dem sove til de vågnede ... måske vågner de kl. 12, måske først kl. 12.30-13. Her kunne de så få en god frokost og så kunne de måske powernappe bare 20-30 minutter om eftermiddagen, måske mellem 15.30-16.
Det kan naturligvis betyde at de vil gå lidt senere i seng end de gør lige nu, men det kunne måske være rart for jer alligevel fordi det generelt ville give jer lidt mere ro.
Bare en tanke - ellers tror jeg du har ret i at det lyder som om at de begge vil trives bedst på sigt med en lur dagligt på et par timer mellem 12-14 og at det skal have lidt tid :o)
Det vil naturligvis være sådan, at jo mere de sover om dagen, jo kortere nattesøvn vil de have. Sammenlagt vil de sove måske 13½ time i døgnet, så sover de 3½ time i løbet af dagen, ja så vil nattensøvnen naturligt kun vare ca 10 timer - det kunne være at sove fra kl 21-07 ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske