Brev:
Trille og krybe
10. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Trille og krybe
Hej Helen!
Så til et helt andet emne:
Mattis har aldrig været glad for at ligge på maven, indtil han for ca. en måned siden lærte at trille fra ryg til mave. Så var der lige tre meget hårde dage, hvor han med det samme trillede på maven, når man lagde ham fra sig, og så med det samme "forlangte", med en meget høj og utilfreds lyd, at blive trillet tilbage, hvorefter han igen trillede om på maven, osv.... Nu er han dog blevet mere glad for det, og ligger mere på maven end på ryggen.
Mit første spørgsmål drejer sig om at trille fra mave til ryg, for det kan han stadig ikke. Vi hjælper ham med det mange gange hver dag, og har også prøvet at flytte et legetøj, så han følger det med øjnene, i håb om han så vælter/triller. Det gør han ikke. Kommer det mon af sig selv en dag (det gør det jo nok...)? Hvad skal vi gøre?
I den forbindelse har jeg et spørgsmål om sovestilling, han triller nemlig også om på maven når vi lægger ham til at sove, og han kan bedst falde i søvn på siden, men han kan jo ikke selv trille tilbage på ryggen, så er det farligt? Indtil videre har vi vendt ham om på ryggen, men det kan være lidt af en kamp at få ham til at sove på ryggen...
Det sidste spørgsmål drejer sig om at krybe. Han kan ikke krybe når han ligger på maven, han bevæger sig dog lidt tilfældigt i alle retninger, fordi han sparker og skubber sig rundt. Men som sagt er det tilfældigt. På ryggen derimod har han udviklet en lidt speciel "krybe"teknik. Han kommer helt op hvor han kun rører underlaget med hoved og fødder, og så skubber han afsted med fødderne. Det gør han bevidst. Må han godt det?? Det ser sådan lidt ubehageligt ud for hovedet og hals.
Med venlig hilsen
BR