Svar: Trille og krybe
10. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære BR
Dejligt at Mattis nu har fundet ud af at ligge på maven, det lyder som om at han er ved at komme rigtig godt efter det og ganske stille og roligt nok skal lære at trille fra mave til ryg.
Ofte kommer det i takt med at han begynder at strække sine armen, så han i maveliggende stilling ikke længere kun ligger på albuerne, men kommer helt op i strakt arm. Fra strakt arm får hovedet lettere overbalance og han finder ud af at trille om på siden og derfra videre om på ryggen. Så øvelse gør mester, det skal nok komme :o)
Du kan stimulere ham som du allerede gør ved at holde legetøj, så han kigger efter det og således måske begynder at trille. Du kan også lægge ham på maven hen over en stor gymnastikbold og trille ham frem og tilbage der - det stimulerer hans balance og det er vigtigt i forhold til motorikken videre frem.
At han under søvn får sig vendt og lægger sig til at sove på maven kan du ikke gøre så meget ved. Så længe han endnu ikke mestrer at komme fra mave til ryg, så synes jeg du skal lægge ham på ryggen, når du selv går i seng, fordi du der ikke helt har styr på hvordan han sover. Men i takt med at han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk, så skal han have lov til dette også om natten. Han har netop stor glæde af selv at kunne skifte stilling og finde en ny måde at sove videre på om natten :o)
Med hensyn til at krybe, så kan du støtte ham i dette ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, når han ligger på maven. Giv ham evt. små skindsutsko på med ruskinds såler, så han bedre kan støde fra med sine fødder og således komme fremad.
At han gumper sig af sted på ryggen ... tja sådan gør nogle børn og vi må jo gå ud fra at det ikke gør ondt men at de synes det er sjovt :o) Det er godt at han bruger sin krop og kæmper for at komme videre, det er positivt. Han må gerne gøre sådan, men det forhindrer jo ikke dig i at prøve at få ham lidt frem på maven også :o)
Håber du hermed har fået svar på dine spørgsmål, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske