Brev:
Min datters søvn
10. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Min datters søvn
Hej Helen,
du får sikkert mange spørgsmål fra frustrede forældre omkring deres børns søvn. Her er endnu et.
Vores problem består I at vores datter, Aya, på knap 9 måneder sover virkelig dårligt. Vi putter hende normalt omkring kl 20.00 uden de store problemer. Vi har tidligere kæmpet en del med putningen, der tit kunne tage op mod en time, men nu er der kun lidt gråd før hun accepterer at det er sengetid.
Vi har prøvet at lave nogle putteassociationer: Vi sidder ved siden af sengen og synger en sang eller læser en bog hvorefter hun bliver lagt i sin seng. Hun protesterer de første par gange vi lægger hende og rejser sig op med det samme. Når hun så accepterer at det er sengetid sidder vi og holder hende lidt i hånden og siger sssh eller nynner lidt. Efter fem-ti minutter sover hun. Når hun så er blevet puttet sover hun 30-45 min før hun vågner og så går de næste tre timer med at vi beroliger hende, hun falder i søvn og at hun så vågner kort efter igen. De virker som om hun slet ikke kan finde ro.
Omkring elleve-halv tolv er hun så udmattet at hun falder i søvn og sover nogenlunde de næste tre timer. Herefter vågner hun og sover meget uroligt. Hun kommer tit over i vores seng fordi hun er lettere at berolige når hun ligger tæt på os, men omkring kl seks bliver hun så ked af det at vi ender med at stå op.
Det er nemli ikke noget problem så længe hun får lov til at være oppe.
Vi var til lægen med hende i sidste uge fordi vi mistænkte at hun havde bøvl med ørerne. Hun blev ved med at tage sig til ørerne, især om aftenen og natten. Lægen kunne så bekræfte at hun havde væske i ørerne. Hun er imidlertid holdt op med at tage sig til ørerne så vi tror ikke det er derfor hun sover så uroligt. ...
...
Aya startede i vuggestue allerede da hun var syv måneder gammel. Min kæreste og jeg er begge studerende og ingen af os har haft reel barsel. I starten var hun lidt ked af det når hun var i vuggestue, men hun er efterhånden blevet rigtig glad for det. Især da hun begyndte at kravle og rejse sig op og gå rundt ved ting blev hun rigtig glad for det. Hun er altid glad når vi henter og afleverer hende, men vi kan godt mærke at hun bruger meget energi i vuggestuen.
En typisk dag ser således ud:
kl 6 står vi op
kl 6.30 får hun havregrød
kl 8.30 får hun lidt yoghurt hvorefter vi kører ud i vuggestuen (på cykel eller i bil) hvor hun ofte falder i søvn på vejen
kl 9.30-10 falder hun i søvn i vuggestuen og sover ca 2 timer.
når hun vågner får hun grød og rugbrødshapsere
kl 14. får de frugt i vuggestuen
og ca 14.30 bliver hun hentet
Hun falder oftest i søvn på vej hjem og får her ca 1 times søvn.
kl 16 får hun lidt grøntsagsmos
kl ca 18 får hun lidt af den aftensmad vi spiser, men vi arbejder stadig på at introducere andet end grød.
kl 20 bliver hun puttet og så forløber natten som beskrevet ovenfor.
Aya er en rigtig glad pige og hun sidder næsten aldrig stille. Hun vil helst lege og kravle og synge. Hun er især glad for sin Brio-gåvogn.
Hun bruger utrolig meget energi i løbet af dagen og vi har svært ved at forstå hun ikke er mere træt om natten. Ofte virker det som hun bare ikke er træt nok til at sove.
Jeg håber du har nogle gode forslag til hvad der kunne være problemet og hvad vi kunne gøre. Det er synd får Aya at hun ikke rigtig kan finde ro om natten og det er hårdt at få dagene til at hænge sammen, især i eksamensperioden, når nætterne ikke giver så meget ro.
Venlig Hilsen
Marie