Svar: Min datters søvn
10. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og velkommen til :o) Det lyder som om at Aya er en rigtig dejlig pige som udvikler sig rigtig godt, hun lægger masser af energi for dagen og bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt.
Hun har en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med hende og hvor man naturligt ofte oplever urolig søvn og protest mod at skulle sove. Det handler om hendes alder og udvikling og om at hun lige nu går igennem det man kalder for separationsfasen.
Det betyder at hun lige nu har ekstra meget behov for at vide at I er der for hende, hun forstår ikke hvor I er når hun ikke kan se jer. Går I fra hende, når hun skal sove, så kan hun ikke forholde sig til at I er lige inde i stuen, for hende er I nærmest forsvundet. Derfor er det rigtig godt og super vigtigt at I lige nu prioritere at sidde hos hende de 10 minutter det tager at få hende til at falde i søvn. Det lyder således rigtig fint det I fortæller.
Det er også rigtig godt at hun ikke bliver ammet i søvn eller får flaske at sove på. Hun har stadig brug for sin mælk, så den skal indgå som en del af putteritualet - men hun bør ikke falde i søvn med noget i munden. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvad hun får af mælk at sove på, men det er som sagt vigtigt at hun får det - det skal så bare adskilles fra lige der, hvor hun lukker øjnene og lægger sig til at sove.
Det er også vigtigt at I medtænker øreproblemer som en del af årsagen til at hun vågner. Da lægen har konstateret væske på ørerne, så synes jeg I skal bestille tid til en ørelæge og få konstateret hvorvidt det er noget der skal behandles. Det gør ondt at have væske i ørerne. Hver gang hun lægges ned, så stiger trykket i mellemøret og smerten kommer, så tages hun op på højkant, trykket mindskes og smerten forsvinder. Hun lægges ned, sover, trykket stiger og hun vækkes af smerten, falder atter til ro når hun kommer op osv.
Derudover skal I også medtænke hendes søvn om dagen og det lyder som om at hun sover en del - flere små lure dagen igennem. Måske kunne I prøve at arbejde på en rytme, hvor hun fast sov to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Måden hun sover på om dagen kunne godt spille ind på hendes afbrudte aften og nattesøvn.
Det er dejligt at I begge studerer, så I har mulighed for at have hende lidt hjemme om morgenen og starte dagen stille og roligt. Det kunne dog være en idé at I afleverede hende lidt tidligere for at undgå at hun sover 2 lure om formiddagen. Lige nu sover hun i bilen når I kører hende af sted og så sover hun 2 timer i vuggestuen. Det ville være ønskeligt, hvis hun kun sove en gang.
Dertil kommer at hun så måske kunne sove en middagslur på det tidspunkt hvor de andre børn sover til middag og måske således helt springe luren i bilen hjem over. Det at hun sover sent, når hun hentes kan også godt spille ind på aftensøvnen ...
Så et forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/6: Ammes eller flaske, gerne i mors seng, så hun måske kan sove bare en lille smule længere
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Afleveres i vuggestuen
Formiddag 9: ½ bolle med, smør, ost, frisk frugt, yoghurt osv. Der er sandsynligvis et formiddagsmåltid i vuggestuen
Puttes herefter til formiddagslur ca 9.30-10, sover måske 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 12.30-13, sover her 1½ time, måske 2 timer
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion yoghurt, vand af kop.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad i stykker suppleret med grøntsagsmos. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet og så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes eller flaske og puttes til natten kl. ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter til næste morgen tidlig
Som I kan se af denne plan, kan der således også være en sammenhæng mellem jeres datter indtag af mad og måske især indtag af mælk i løbet af dag og aften, som spiller ind på hendes søvn aften og nat.
Jeg håber at mine tanker og planfor dagen vil hjælpe jer videre og give et fingerpeg om hvor I måske skal sætte ind og skabe lidt ændringer for at Aya begynder at kunne sove lidt bedre :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske