Svar: Utryghed og raseri
10. juni 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære du
Min umiddelbare tanke er at du skal have fat i en børnepsykolog - og ja, jeg ved godt at du måske bliver helt urolig og ked af det, bare det at jeg nævner denne titel, men det er vigtigt at du taler med en, som kan se / møde din dreng og som har viden om de psykologiske processer der går igang, når din dreng bliver ked af det, næsten angst og sætter sig ind i sofaen med sin dyne .... også fordi han jo, som du beskriver det, ingen problemer har med at være alene med sine bedsteforældre ellers, det er når I er samme alle sammen, at det pludselig bliver meget svært for ham.
Der kan være flere årsager til at jeres dreng har det svært med flere mennesker på en gang. Han lyder umiddelbart til at trives bedst i små sammehænge. Det var svært for ham at være i vuggestuen, han trives bedre i dagplejen. Det er svært for ham at være ude blandt mange, så trækker han sig, sætter sig med sin dyne som gør ham tryg. Hvorfor han reagerer sådan kan kun en børnepsykolog vejlede jer omkring. Måske er det bare fordi han er sådan, det er hans måde, hans facon og det må I leve med.
Men det kan også være at man skønner det er noget han skal have hjælp til, at det er et problem, som man skal arbejde på at få løst. En psykolog vil kunne give jer nogle retningslinier for hvordan I skal handle mest hensigtsmæssigt, når han trækker sig og det lyder hos jer som om at I skal have drøftet denne problemstilling.
Der er i kommunen en PPR afdeling. Det er Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Du kan ringe til PPR og bede om at komme til at tale med en børnepsykolog. Jeg kan se at jeres kommune tilbyder åben rådgivning torsdag kl. 15-17 og at man kan henvende sig anonymt, personligt eller telefonisk. På kommunens hjemmeside, finder du telefonnumre til de forskellige psykologer.
Jeg håber I får den hjælp og vejledning I har behov for og du må meget gerne give mig en tilbagemelding på hvordan det går jer - så kan både jer og også andre, som måske oplever det samme blive lidt klogere :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske