Brev:
Dagsrytme - 7 mdr.
10. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Dagsrytme - 7 mdr.
Hej Helen.
Super brevkasse du har her, jeg har brugt dine svar til andre meget, men vil nu gerne have hjælp til en plan som passer til vores dag.
Vi har en dreng på 7 mdr. (fra 12/11/08) jeg føler ikke helt at vores dag kører rigtig da han ikke altid er lige sulten og lige træt men er tit vrøvle.
Han har fået mme fra start da jeg ikke havde noget mælk i brysterne.
En dag kan se sådan her ud:
han vågner ca kl 07.00 (efter at have sovet igennem uden problemer ca 11 timer)
så står vi op og får tøj på.
ca 07.30 får han en flaske og drikker ca 100-120 ml. han virker ikke vildt sulten efter at det er 12 timer siden han har fået sidst.
så leger vi og hygger til ca kl 9 hvor han kommer ud og sove i ca 1 time +/- 15 min.
ca 10.45 får han grød og vand af kop (gider ikke drikke mælk af kop hverken mme eller sødmælk).
så leger vi til ca 11.45 så får han en flaske på 80-100 ml og kommer ud og sove til middag ca kl 12.00 hvor han sover i ca 2 timer.
Indtil nu går det sådan rimeligt. har bare tænkt på om han mon ville kunne holde sig lidt længere vågen( sådan at han kommer senere ud til middag og derved måske kan springe den 3 søvn over) hvis han både fik flaske og grød om morgen men ved ikke lige hvordan jeg så skal gøre.
Ca 14.30 får han frugtmos + vand af kop. og 15.30 en flaske på 100 ml. ( har overvejet om jeg skulle bytte om på mos og flaske da han virker sulten når han står op og ikke altid helt så sulten til aftensmad hvilket måske kan være flaskens skyld, men hvis 3 søvn skal væk skulle man måske gøre det på en helt 3 måde?) så bliver han vrøvle ved 16 tiden, men jeg ved ikke altid om det er fordi han er træt eller hvad, og bliver lagt i barnevogn hvor han nogengange bare ligger sig til, andre gange bliver han ligesom frisk igen. ellers sover han ca 45min.
17.15-17.30 får han så aftensmad hvor vi prøver at få ham til at spise kartofler, gulerøder og kød blendet + vand af kop. han er ikke glad for det, men jeg får han da til at spise det.
Så kæmper vi for at få tiden til at gå til 19-19.30 (han er ikke altid lige glad om aften) hvor han kommer i seng på egen værelse med en flaske på ca 100ml. for ca 3 uger siden kunne vi bare lægge ham og sige godnat og han lagde sig stille og rolig til at sove men nu render vi der ind mange gange fordi han giver sig til at lege med dynen og smider sutten. (tænker lidt på om han måske har brug for at droppe 3 søvn?) når han falder i søvn sover han hele natten igennem. det er meget sjældent jeg er inde ved ham om natten og hvis jeg er derinde er det kun lige for at give sutten.
Vi har lidt svært ved at holde ham kørende i mere end 2 timer af gangen med mindre vi tar og kører nogen steder hvor der sker noget nyt hele tiden.
Hvad er "normalt" for børn på 7 mdr at spise og sove i løbet af en dag? og hvor længe burder han kunne holde sig vågen imellem hver søvn?
Jeg vil gerne lave hele rytmen om hvis du kan se en bedre måde at gøre det på for føler at han har brug for det.
Håber du kan overskue min lange mail og hjælpe os.
Med venlig hilsen
Gitte.