Svar: Dagsrytme - 7 mdr.
10. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som en rigtig god idé at forsøge med 2 lure dagligt og for at komme ind i denne rytme, skal du nu til at give din dreng morgengrød og også mere rigtig mad, mad med mere bid i.
Nu hvor han er 7 måneder gammel må han få rigtig meget forskelligt mad og det er vigtigt at du giver ham det nu. Sundhedsstyrelsen taler om at der lige nu er et vindue som man skal søge at udnytte. Det handler om at han lige nu har en naturlig lyst til at putte i munden og smage på ting og ved at tilbyde ham så meget forskelligt som muligt nu, så forebygger du kræsenhed senere hen. Det er derfor vigtigt at han nu får mange flere måltider og meget mere rigtig mad, mad som han selv kan sidde med og gumle på, mad som smager af noget.
Det er flot at din dreng kan sove 11 timer uden mælk og jeg vil tro at du nyder det - men jeg vil alligevel anbefale dig at du giver ham en flaske ekstra i løbet af natten - det kan f.eks. være sen aften eller tidlig morgen (de fleste har i denne alder brug for begge dele). Det er hensigtsmæssigt at give mælk på yder-tidspunkterne for at få mere plads til den anden mad i løbet af dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre. Hvis han ikke vågner og beder om mælk her, men i stedet først vågner kl. 07 eller deromkring kan du springe flasken over og starte direkte med grøden.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - appelsinbåde, fersken, blomme, melon eller lignende at sidde og sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10 og har han ikke fået flaske tidlig morgen, så får han flaske her. Har han fået flaske tidlig morgen springes denne flaske over. Sover ca 1 time +/- 15 minutter som nu.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sidde med i hånden og gumle på, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Tilbydes også frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Man kan også vælge at give flaske om eftermiddagen i stedet for grød, simpelthen for at sikre ham mælk nok. Det kan være en fin prioritering.
Powernappen springes over. Da han nu ifølge denne plan sover sin formiddag og middagslur senere end ellers, så burde det kunne lade sig gøre at fjerne denne lur.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med sovs, grøntsager moset med sovs, kogte blomkål- eller broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne.
Som du kan se af denne plan så skal din dreng nu til at have mad i hånden, mad at sidde med, gumle på. Det vil måske være en måde at strække tiden lidt imellem lurene (forlænge måltiderne lidt), så I stille og roligt kan komme ind i en rytme, hvor han kun behøver sove 2 lure dagligt.
Det kan også være en god idé at du giver ham et bad i løbet af dagen, så han på den måde holdes mere vågen og aktiv og så skal du naturligvis også hjælpe ham med at bruge sig selv både fysisk og mentalt. Han skal trilles, tumles med, stimuleres osv. og du kan også fint køre ham en tur, lade ham kigge på verden imens han sidder op i sin vogn.
En anden stor ændring er mælkeindtaget, hvor jeg anbefaler at du giver ham en flaske sen aften eller tidlig morgen. Det er som sagt vigtigt at han får mælk nok og at han samtidig har plads i maven til mere rigtig mad om dagen ....
Jeg håber mit forslag til en dagsplan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske