Brev:
Vil ikke sove - 2 år, 9 mdr.
10. juni 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Vil ikke sove - 2 år, 9 mdr.
Hej Helen,
Nu har jeg igen et spørgsmål ang. min ældste datter på 2 år og 9 mdr. Hun er meget svær at få lagt i seng om aftenen. For 8 mdr siden flyttede hun ind på et nyt værelse, fordi hendes skulle overtages af lillesøster, der blev født for 2 mdr siden. Vi gjorde det i god tid inden fødslen, for at hun ikke skulle associere de to ting. Samtidig fik hun sin juniorseng. Det gik godt i starten men i november begyndte hun at være ked af at blive lagt i seng. Hun virkede bange, så vi forlængede vores relativt korte og til da velfungerende putteritual ved at ligge på en madras hos hende til hun faldt i søvn.
Siden da har vi varieret putteritualet for at finde ud af, hvad som kunne virke. Det tager os 1½-2 timer at få hende til at sove. Tidligere kom hun i seng kl. 19 og nu begynder vi omkring 19.30-20. Hun får børstet tænder, tisser på potten, får nattøj på og en godnathistorie. Og så ligger vi som regel inde hos hende i 5 min, inden vi går. Vores værelser er på 1. sal og stuerne er nedenunder, så vi bliver nu ovenpå indtil hun sover men ikke inde hos hende. Så går vi rundt og fikser småting som vasketøj osv. Vi siger til hende, at hun ikke behøver at sove nu, men at hun kan nøjes med at hvile sig lidt, og at mor eller far er ovenpå og hun bare kan kalde på os, hvis hun bliver ked af det.
Ofte står hun ud af sengen flere gange - i starten som en spøg og til sidst fordi hun er lidt ked af det (og træt!). Og så vil hun tisse en masse gange - igen for at undgå at skulle sove.
Måske er det tid til at droppe middagsluren - det skal hun alligevel når hun skal i børnehave. Dog kan hun nogle gange komme hjem fra vuggestuen uden at have sovet og være vildt træt og alligevel være halvanden time om at falde i søvn. Andre gange har hun sovet 1½ time og være lettere at lægge. Så jeg kan ikke finde et system i antallet af timers middagslur og længden af indsovningstiden.
Er det blot alderen? Jeg kender to andre, som har børn i samme alder og som har samme lange putteritual. Jeg ville så gerne korte det ned, så vi voksne igen kunne få lidt aften til at slappe af i.
Med venlig hilsen
IMLO