Svar: Vil ikke sove - 2 år, 9 mdr.
10. juni 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære IMLO
Min umiddelbare tanke er at jeres datter måske nok har brug for en middagslur lidt endnu, men at I skal passe på at hun ikke sover for meget. Det vil sandsynligvis være passende, hvis hun kun sover 1 time til middag, det vil lige give hende det afbræk i løbet af dagen hun har brug for og vil samtidig være så kort tid, at det ikke påvirker hendes nattesøvn.
Derfor vil I også kunne putte hende om aftenen omkring kl 20 og så regne med at hun der er parat til at sove. Det vil være fint at starte putteritual kl 19.30 med tandbørstning, tissetår på potten osv. og så skal hun ligge i sin seng lidt i kl. 20 og kan så få læst en historie, hvorefter I så laver jeres praktiske ting som nu.
Hendes alder spiller ind og det er sådan at børn i denne alder ofte har hovedet fyldt med tanker. Der sker rigtig meget om dagen og de har brug for at få bearbejdet nogle af disse ting for at kunne sove. Det er lidt ligesom vi kender det fra os selv, hvis vi har en masse uløste arbejdsopgaver, så er det også svært at sove - tankerne kører rundt. Derfor hjælper det ofte at sætte sig på sengekante og fortælle barnet lidt om dagen og lidt om barnet selv, for på den måde at få bearbejdet noget af det tankemylder som barnet har.
Det kan være gennemgangen af dagens aktiviteter "I dag har været en god dag, da du stod op til morgen ... så kørte vi i vuggestuen ...". Fortæl om både de gode ting og de mindre gode ting, så I får snakket tingene godt igennem. Børn i denne alder nyder ofte også at få historien om dem selv "der var en gang en lille pige der hed ... hun var 2 år gammel og hun elskede at lege med køkken ..." Hvad du nu kan fortælle om hende selv - også sjove ting, ting man kan grine lidt af, de lidt fjollede men dejlige ting hun gør :o)
Og så er det også vigtigt at være opmærksom på at børn i denne alder ofte er bange for mørke og bange for små dyr. Det betyder at hun har brug for en natlampe, hun har brug for at døren til værelset står åben, så hun kan høre og fornemme at I er der stadigvæk. Hun har brug for at føle sig sikker på at I er der og hun skal kunne orientere sig, når hun måske vågner af en drøm og er ked af det.
Det er ofte også rigtig dejligt at putte med en bamse i denne alder, hvis hun ikke allerede har en sovebamse, så skulle I måske prøve at introducere en fast sovebamse nu - en bamse som jo gør det lidt ud for jeres tilstedeværelse :o)
Og så skal man naturligvis heller ikke glemme at børn i denne alder også prøver grænser og at man derfor også må være konsekvent og melde klart ud. Man skal naturligvis anerkende hendes behov, være der, trøste, berolige, betrygge osv. men man skal også sende tydelige signaler om at nu er det slut med at lege, nu er det sengetid. Der er ikke mere henten vand igen og igen - hun har fået vand, hun har tisset, hun har fået historie - så hun skal hun sove!
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske