Svar: Fødder
13. maj 2004
Alder:
11 mdr.
Det er normalt at børn kan hve både ind- og udad drejede fødder. Små børn er ofte også platfodede. Idag skal det være meget udtalt før man gør noget ved det i form af indlæg i skoene osv.
Når små børn begynder at gå rundt, går de ofte sidelæns langs tingene, før de går fremad og det er helt naturligt og en del af deres udvikling. Derofr kan der godt være forskel på din datters gang når hun går med jer i hænderne eller når hun går langs bord og vægge.
Det er vigtigt at du vælger fodtøj med fast hælkappe, også hendes sommersandaler bør have dette. Derudover skal sålen være smidig og kunne bøjes let imellem dine fingre.
Det kan også være en god idé at give hende en vogn som hun kan skubbe foran sig. Hvis vognen løber for hurtigt kan du lægge et par bøger eller en mursten i vognen, så hun endnu kan følge med.
Din datter skal jo til lægen når hun bliver et år og her vil det være relevant at du nævner føddernes stilling, så du får en lægelig vurdering; men der er umiddelbart ikke grund til akut at kontakte lægen lige nu.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske