Svar: At kende farverne
11. juni 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Merete
Det lyder som om at din dreng er rigtig godt med i forhold til farver og kunne genkende og sætte ord på disse. Det er rigtig dejligt :o)
Det er meget normalt at små børn eller også større børn kan have svært ved at skelne mellem farverne grøn og blå - faktisk kan vi voksne også nogle gange komme i tvivl om netop disse farver, især når det bevæger sig over i det tyrkise område; er farven så blå-tyrkis eller grøn-tyrkis ... hvis man spørger forskellige mennesker, vil man ofte opleve at få forskelligt svar :o)
Det du beskriver hos din dreng vil jeg således betegne som værende helt normalt og han skal i hvert fald være ældre, før man kan begynde at tale om f.eks. farveblindhed = nedsat evne til at skelne farver.
At kunne se farver og have normalt farvesans er arveligt. Vi skal have 3 forskellige synspigmenter - rød, grøn og blå - på nethinden for at kunne se farver og de skal fungerer normalt sammen. Hvis de rødfølsomme tappe ikke virker rigtigt, så opstår rødblindhed (protanomali), ligesom hvis det grønne ikke virker, så kan man ikke skelne de grønne farver. Det kaldes deuteranomali. I begge tilfælde påvirkes evnen til at skelne imellem grønne og røde farver og netop rød-grøn-farveblindhed er den hyppigste og den ses mest hos den mandlige befolkning.
Det sker også at man mangler de blåfølsomme tappe (tritanopi), og derfor ikke kan skelne mellem blåviolette og gule farver og så sker det også at man mangler alle tre synspigmenter og derfor slet ikke kan se nogen farver. Denne tilstand er dog også ledsaget af andre synsproblmer.
Din dreng har tilsyneladende ikke problemer med at se de røde og orange farver og han ser også både blå og grønne farver. Men har ikke lige fået farverne - de blå og grønne - helt på plads endnu og det er helt naturligt og okay for hans alder. Jeg er ret sikker på at det nok skal komme stille og roligt.
For øvrigt tjekker vi altid børnenes evne til at se farver, når de starter i skole og kommer til skolesundhedsplejerske eller skolelæge første gang :o)
Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål og at du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske