Brev:
Vågentid om natten
11. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Vågentid om natten
Kære Helen!
Så blev det tid til endnu et spørgsmål. Maj er rykket ind på sit eget værelse her i sidste weekend. Uha det var noget af en omvæltning - for mor =). Hun har taget det over al forventning. Blev puttet efter samme ritual som hun plejer og faldt trygt i søvn med det samme.
Vi plejer at vågne en hel del gange om natten (ml 6-8). Den ene gang for at blive ammet de andre gange for hjælp til stillingskift og til at finde sutten. Efter hun er rykket ind på sit eget værelse kan jeg høre hun vågner. Hun ligger og snakker og pludre og vender sig i sengen, græder ikke. Hun kan nogle gange være vågen op til en ½ time, men for det meste kun omkring 5-10 minutter og falder så i søvn igen (af sig selv!!!?).
Spørgsmålet er om det er okay at lade hende ligge i helt op til ½ time vågen om natten eller om jeg bør gå ind og hjælpe hende med at komme videre i søvnen?
Nogle enkelte gange har hun rejst sig op i sengen og kan ikke finde ud af at komme ned igen, så kalder hun og vi går selvfølgelig ind og hjælper hende... spørgsmålet er også om man altid kan regne med at hun kalder, hvis hun har brug for hjælp? Eller bør man gå ind og tjekke at hun stadig ligger ned?
Jeg synes det er utroligt at hun kan ligge alene på den måde om natten, er meget stolt af hende=). Om dagen sørger hun os/(nok mest mig) enormt meget især efter hun er begyndt at kravle. Hun kan være helt optaget af at lege med en spændende bamse og så pludselig sætte i et hyl og sætte ind med turbo-kravl for at komme hen til mig. Hun små-græder hele vejen, men smiler også når vi får øjenkontakt. Bør jeg gå hen og tage hende op eller er det okay at lade hende komme til mig? Jeg tænker jo at det måske er sundt for hende at finde ud af at hun selv kan finde mig??
Hun sover stadig omkring 4 timer i dagtiden (fra 9-11 og 13.30-15.30, vi har prøvet at skære den sidste korte lur sidst på eftermiddagen væk, nogle gange går det andre gange har hun brug for lige at få et kvarter til ½ time). Vi putter hende kl 20 om aftenen og så sover hun til omkring kl 5.30-6. Er det nok/for meget søvn?
Ja det blev alligevel til lidt af en smørre.
På forhånd tusind tak for svar.
Med venlig hilsen
Majs mor