Svar: Vågentid om natten
11. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Majs mor
Hvor lyder det fint det du fortæller, dejligt at I nu har fået Maj ind på eget værelse og at hun (og du) har klaret det uden større problemer :o)
Det er helt normalt at børn i Majs alder sover uroligt. Især der, hvor de begynder at kravle, vil der ofte være mange opvågninger i løbet af natten og det er her rigtig fint, at I nu forsøger at lade hende selv finde roen og kun træder til, når hun ikke selv kan.
Hun må således meget gerne vågne lidt op, ligge og pludre og falde i søvn igen uden at du behøver komme derind. Faktisk vil mange børn i denne alder nyde at ligge og høre deres egen stemme, det virker som om at de synes det er rart at snakke lidt om natten ... :o) meget ala det du også beskriver. Men du skal naturligvis hjælpe hende med at finde roen og blive puttet igen, når og hvis hun bliver ked af det - ligesom du også gør.
Nu hvor hun kravler og i det hele taget lyder til at være godt med motorisk, så må du gå ud fra at hun siger til, hvis hun har fået rejst sig og ikke selv kan komme ned at ligge. Som udgangspunkt vil børn naturligt give lyd fra sig, græde eller protesterer, når tingene ikke går helt som de gerne vil have det.
Det er helt naturligt at hun lige nu virker lidt mere tryghedssøgende og morsyg. Det er fordi hun kravler og på den måde er igang med at adskille sig lidt fra dig. Du må veksle lidt mellem at motivere hende til at komme hen til dig og tage hende op. Nogle gange vil det være fint at du snakker til hende, motiverer hende til at kravle og forsøge selv, andre gange er hun måske for træt til at 'kæmpe' og så skal du naturligvis gå til hende. Det er som du skriver fint at lære hende, at hun kan komme til dig og at hun skal lytte og bevæge sig efter din stemme ... men det er naturligvis en balance, hvor du jo også skal reagere på hendes behov, når hun en gang imellme ikke har brug for at komme selv, men har brug for at blive taget op i stedet.
med hensyn til søvnbehov, så vil de fleste børn i Majs alder have behov for at sove to lure dagligt - ofte ca 3 timer i løbet af dagen og nattesøvnen varer ca 11 timer. Nogle børn sover naturligt mere end dette og det er helt fint. Hvis barnet sover 4 timer om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være lidt kortere - at jeres datter sover fra ca 20 til 06 om natten og sammenlagt sover ca 4 timer om dagen - det lyder lige efter bogen :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske