Brev:
Nattesøvn, tak
11. juni 2009
Alder:
10 mdr.
Nattesøvn, tak
Kaere Helen,
Tak endnu en gang for en rigtig god brevkasse, med masser af nyttige raad og gode, personlige og vedkommende svar.
Jeg skriver for at faa lidt hjaelp med vores drengs soevn og putning - du modtager nok 1000-vis af breve om dette emne, men jeg synes det er rart at kunne droefte problemerne med dig direkte fremfor kun at laese dine svar til andres.
Vores dreng bliver 11 mdr om 10 dage og trives rigtig godt. Kort fortalt saa kravler han, rejser sig op ad alting, elsker at gaa hvis man holder ham i haenderne (har gjort det siden 6 mdr gammel), 'fortaeller' en masse, efterligner os, peger paa alting, viser en masse selvstaendighed ved at ryste paa hovedet for at sige nej eller blive stiktosset og skrige, spiser al slags mad i stoerre og ofte mindre maengder 5 gange om dagen osv osv.
Mht nattesoevn saa synes jeg aldrig rigtig han har haft en egentlig rytme, der varede mere end et par uger ad gangen, bortset fra da han var helt nyfoedt. Da han blev 5-6 mdr sov han igennem fra ca. kl. 20 til kl.5, men det varede kun nogle faa uger. Derefter begyndte han at vaagne konsekvent hver nat kl.3 hvor han blev ammet. Omkr. 7 mdr gammel gik vi ind i en periode hvor han vaagnede 2-3-4 gange om natten og blev ammet rigtig meget, men siden han var ca. 8-9 mdr bliver han ikke laengere ammet om natten. Derefter gik det lidt bedre, og selvom han blev ved med at vaagne midt nat, faldt han hurtig i soevn igen bare han kom ind i vores seng.
Siden han begyndte at kravle for 3-4 uger siden, er det gaaet stoedt nedadbakke med nattesoevnen igen og det med at komme ind i vores seng og sove videre er en rigtig dum vane, synes vi, da vi ikke sover saerligt godt med ham i sengen. Desuden karter han rundt i sengen fra ved 5-tiden, saa man kunne naermest ligesaa godt staa op...
Alt dette lyder maaske helt normalt; jeg kan ihvertfald forstaa paa dine svar til andres breve at stor fysisk udvikling kan foraarsage motorisk uro og forstyrret nattesoevn i en periode, saa det er jeg helt indforstaaet med.
Det er bare det der med, at hans natterytme aldrig har vaeret saerlig fast, saa det er svaert for os at se et moenster i det og forstaa hvilke ting i hans dagligdag der indvirker positivt eller negativt paa hans soevn.
Samtidigt er putning ogsaa blevet svaerere. Tidligere faldt han i soevn ved brystet foer sengetid og vi kunne bare loefte ham lige ned i hans vugge hvor han sov videre. Nu tager det meget laengere for ham at falde til ro, og vi har indtil videre siddet med ham i sofaen og hygget sammen indtil han var klar til at sove, eller ligget paa dobbeltsengen ved siden af ham indtil han sov.
Nu hvor han er en 'stor' dreng og er flyttet over i en stoerre tremmeseng (stadig inde i vores sovevaerelse pga. natteuroen) ville vi dog gerne 'forenkle' putteritualet lidt og laere ham at falde i soevn selv. Det virker bare ikke rigtig og han mosler rundt i sengen i timevis og rejser sig op og klynker. Hvis han falder i soevn, vaagner han tit igen, og sover ioevrigt rigtig uroligt og vender sig om paa alle fire i soevne, kravler op i hovedenden af sengen og stoeder ind i tremmerne og bliver ked af det, eller vil kun sove paa maven med maasen lige op i vejret.
Hvad er saa dit spoergsmaal?, taenker du sikkert...Jeg vil sikkert bare gerne opmuntres med at denne natteuro kun er en overgang, men jeg vil ogsaa gerne hoere om du har gode raad mht. putteritual og mere faste rytmer. Jeg har ikke noget imod at vaagne om natten og putte ham igen eller tage ham op og holde om ham, bare jeg er istand til at faa ham til at falde i ro igen (vel at maerke uden at overgive mig og tage ham ind i vores seng, for saa ryger nattesoevnen alligevel).
Tror du det ville hjaelpe hvis han sov i sit eget vaerelse? Tror du vi forstyrrer ham naar vi gaar iseng, selvom vi er musestille og han som regel foerst vaagner efter vi er faldet i soevn?
Mht. til hans soevn i loebet af dagen, saa er han som regel traet igen lige efter morgenmad, og tager nogle gange en lille lur (10-30min) andre gange ikke. Derefter sover han nogle gange 40 min foer frokost (andre gange slet ikke), og 40-60 min om eftermiddagen (nogle gang op til 2-3 timer), men alt afhaenger af hvad vi laver den dag (selvom han altid faar tilbudt muligheden om at sove).
Tror du jeg skal vaere mere konsekvent med at laegge ham iseng til for/eftermiddagslur selvom han ikke er traet? Jeg har indtil videre ikke vaeret saerlig striks med at vaekke ham om eftermiddagen naar han tager saadan en 2-3 timers mega-lur, da alle boegerne siger, at man ikke skal vaekke en sovende baby. Men gaelder det kun for nyfoedte? Skal jeg vaere mere konsekvent med ikke at lade ham sove efter f.eks. kl. 15, for at han saa er nemmere at putte om aftenen?
Glaeder mig til dit svar,
En traet mor