Brev:
Hvilke krav kan man stille?
11. juni 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hvilke krav kan man stille?
Kære Helen
Vi kører nu på 2. måned uden sygdom! Helt rart at kunne være en ”normal” familie og koncentrere sig om andre ting.
Jeg tænker ofte over hvilke ”krav” man kan stille til en 2½ årig? De skal jo generelt have udfordringer svarende til deres alder og ikke lide nederlag fordi de ikke kan klare vores krav.
Vores søn fortæller som regel ikke når han har våd/beskidt ble. Og viser ikke interesse for potten, selvom han ser dens funktion i vuggestuen/ børnehave. Men han taler meget om den, og synes den er fin. Hvordan får vi ham drejet ind på at skulle sidde på den (det vil han nemlig ikke!)?
Når han er rigtig træt sidst på eftermiddagen (på trods af rugbrød i maven ved hjemkomst kl. 16-16.30), vil han ikke hjælpe til med aftensmad, og nogen gange (ofte) vil han sidde hos en af os og spise, som om han slet ikke orker. Ofte han vi dog godt overtale ham til at sidde i egen stol hen ad vejen, og denne metode giver også færrest konflikter. Men skal vi til at lære ham at man spiser i egen stol og ikke på mor (det er jo temmelig besværligt at forsøge at spise selv, når han sidder på mit skød)? Eller er der tid nok til at lære ordentlige bordmanerer senere hen?
Så mht. at gå: vi bor i skoven hvor der er gode muligheder for gåture. Ofte vil han bare helst sidde i klapvognen, men vi vil gerne have ham til at lære at han godt kan gå selv, f.eks. ved ikke at tage klapvognen med. Men hvor langt kan man forvente en 2½ årig kan gå?
Så er der almindelige ting, som puslespil, billedlotteri og farver: Vi prøver at støtte ham i at lave f.eks. puslespil og det går også godt. Men med hensyn til farver, så er det som om han slet ikke kan forstå konceptet. Selv om vi viser ham to ting f.eks. i en billedebog, der er helt ens i farven og siger: ”den her er blå, hvad farve er den her?”. Så sidder han enten helt tavs og spekulerer eller også peger han på tingen og siger ”rød” eller noget andet. Andre gange insisterer han på at den altså er rød, lige meget hvad vi påstår. Der er en vis risiko for at han er farveblind, da min far var rød/grøn farveblind, men det er altså alle farver han har problemer med. På den anden side siger man ”post” hver gang vi ser en bil i den karakteristiske gule farve. Stiller vi for store krav til ham? Lider han unødigt nederlag når han ikke kan farven?
Mange hilsner
Dorte