Svar: Hvilke krav kan man stille?
11. juni 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Dorte
Børn er forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo og det skal der være plads til ... Netop 2-3 årige børn er der stor forskel på, nogle børn sidder og spiser fint selv - de sætter en stor ære i at være selvhjulpne, tager selv tøj af og på osv. Andre har en periode, hvor de har behov for lidt mere hjælp, helst vil sidde på skødet når der skal spises, har brug for hjælp til af- og påklædning osv. og ofte mere hjemme. Det er ikke usædvanligt at børn i vuggestuen kan mere der, end de kan når de er hjemme ... :o)
Rent motorisk kan man sige at der netop nu sker rigtig meget. Jeres dreng kan kun kortvarigt stå på et ben, han hopper med begge fødder hvis I holder ham i hånden og når han holder jer i hånden kan han også gå op og ned af trapper. Han har motorisk altså stadig behov for en del støtte.
I 3 års alderen kan han lidt mere. Han kan hoppe uden støtte, han kan selv gå op og ned af trapper og koncentrere sig meget, han kan løbe mod en stor bold og sparke til den uden at falde. Han er altså på vej til at blive mere sikker i også at gå tur i skoven.
Så jeres ønske om gåture i skoven bliver lettere i takt med at han bliver ældre og får bedre balance og styrket motorik. Prøv derfor nu at lade ham gå rundt i skovbunden, hoppe op og ned fra træstubbe, gå balance på stubbene osv. med jer i hånden, så han stille og roligt oplever det sjove ved at gøre disse ting og derfor motiveres til at komme ud af sin vogn.
Et alternativ til at være i klapvogn kan også være en cykel og det synes jeg I skal overveje. Jeg tænker her på en løbecykel. altså en cykel uden pedaler. Så kan I gå i skoven, han på sin cykel og jer på gåben og så må turen tilpasses efter, hvad han kan klare.
Jo mere I gør det, jo flere ture I kan gå, jo bedre bliver han også til det. Jeg kender ikke til nogen tal omkring hvor langt børn kan gå ... dagplejere ser man jo tit med gående børn, så nogle børn går meget og motion og bevægelse er godt, men man skal jo huske på at barnets ben er meget små og hvor vi måske kun tager et skridt, så tager barnet måske fire - så det er også begrænset hvor lange ture de små ben kan holde til ... Så prøv at gøre skovturene til lidt gang og ligeså meget balance, hoppe og lege.
Med hensyn til bordskik, så synes jeg det er helt fint at I starter på skødet, når han tydeligt er træt efter en lang dag og mangler overskud. Derfra kan I så prøve at motivere ham til at fortsætte på sin egen stol "hvis du vil have mere, så skal du lige sætte dig på din stol".
Det er en god regel at man sidder ved bordet og spiser. Derfor skal I holde fast i dette og f.eks. ikke lade ham rende rundt med mad i hånden. Ej heller til mellemmåltider, når han skal have noget at spise, så sig til ham at han skal sætte sig ved bordet :o)
Med hensyn til renlighed, så tænker jeg at I skal prøve at lade ham gå med bar numse eller badebukser i løbet af sommeren ude i haven. Lige nu er han ikke rigtigt opmærksom på hvordan han fungerer, men hvis han render rundt uden ble, så vil han pludselig opdage at han tisser og den bevidsthed er jo vigtigt. Fra at komme og bede om en ren ble, vil han så kunne nå at sige "jeg tisser" og derfra vil han så lære at sige til lige inden. Men lige nu skal han først finde ud af hvordan han fungerer, at der rent faktisk kommer noget ud af ham :o)
I kan også låne bøger om emnet på biblioteket og på den måde prøve at tale lidt med ham om hvad der sker. Men ellers er det sådan, at de fleste børn er 3 år inden de fysiologisk er parate til renlighed, nogle lidt før andre lidt senere og det bedste tegn til at samarbejdet kan begynde er, at barnet selv meddeler at det gerne vil prøve at være uden ble eller prøve at sidde på toilet eller potte - og der er jeres dreng jo ikke nået til endnu. Så ro på, se hvad der sker i løbet af sommeren. Pres ham endelig ikke for meget, så risikerer I at det går helt i baglås :o)
Med hensyn til farvelære så kommer dette normalt stille og roligt hen af vejen. Der kan naturligvis være en problematik omkring farveblindhed, det må tiden vise. Ellers er det et spørgsmål om at 'lege det ind'. I kan bygge med klodser, du kan tale med ham om at finde de røde, de gule, de blå, de grønne klodser, sætte dem sammen osv. I kan også tegne sammen, du kan tegne en dreng og tale med ham om hvad farve hår, øjne, trøje osv. drengen har.
Igen skal I ikke presse ham for meget, men prøve at motivere til at finde den rigtig farve. Guide ham, "skal vi se om vi kan finde en blå farve ... her er en flot blå..." vis ham den og brug den "så nu har drengen fået blå øjne", så han ser farven og hører ordet "blå" flere gange og på den måde måske bliver opmærksom på farverne.
I forhold til netop at kende farver så se også spørgsmålet og svaret "At kende farverne" fra den 11.juni 2009, du finder det under 'udvikling'.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre frem :o) Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske