Brev:
Kan ikke falde i søvn om aftenen og urolige nætter
11. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kan ikke falde i søvn om aftenen og urolige nætter
Kære Helen,
Min datter, der nu er fyldt 1 år er 14 dage siden er begyndt - igen - at have problemer med at falde i søvn om aftenen og sover nu også rigtig uroligt om natten, hvilket er temmelig opslidende. Det har nu stået på i næsten 3 uger.
Hun er startet i dagpleje den 1/3 og er rigtig glad for det. Hun sover derude fra 8-9 ca og igen et par timer fra middag. Vi putter hende gerne omkring 19.30-20.00, men får hun lov at lege og vi sidder omkring hende, tror jeg hun kunne blive ved med at lege hele natten :-). Det er svært at lure, hvornår hun er træt! I den sidste tid, hvor hun har sovet så dårligt om natten, har vi måtte vække hende om morgenen kl. 6.30-7.00, men ellers vågner hun gerne omkring kl. 6 - uanset om hun kommer i seng kl. 20 eller 21. Hvis hun er hjemme er hendes søvnmønster lidt anderledes, idet hun så bliver puttet omkring kl. 9 og sover 2,5 time ca. Så sover hun igen en time igen ved 14.30 tiden, men der er ingen forskel på hvordan hun er at putte om aftenen.
Om dagen sover hun i hendes voksi i barnevognen og med hendes sut og sutterklud - og der er aldrig problemer - tværtimod.
Hun har tidligere haft perioder, hvor hun har været rigtig svær at få i seng om aftenen, men hun har som regel altid sovet godt om natten, hvilket hun bare slet ikke gør nu.
Når vi efter en times tid har fået hende til at sove, så vågner hun som regel første gang efter et par timer og bliver så ved at vågne med jævne mellemrum. De sidste par uger har vi taget hende ind til os ved midnatstid, for at slippe for at rende frem og tilbage hele natten og bruge halve timer på at få hende til at sove. Men det resulterer i at vi sover dårligt alle sammen, fordi hun møfler rundt mellem og og ligger på tværs, så vi har ca. 10 cm. at ligge på hver side af hende :-). Men hun sover godt :-).
Det vi gør nu er følgende:
Når vi har fået aftensmad evd 18 tiden, så leger hun lidt og vi rydder op. Herefter får hun nattøtj på og kommer nogle dage i bad. Så kommer hun med ned og tumler lidt rundt, får mælk. Så går vi op ved 19.30 tiden (har også prøvet at trække den til 21 men det gør inge forskel), børster tænder, går ind på værelset, sidder med hende i armene (hun ligger i vores arme) og synger hendes godnatsang. Herefter ligger vi hende i hendes seng og siger godnat og går ud. Hun ryger op lige med det samme, rejser sig op med hendes sutteklud og sut og græder SÅ ulykkeligt.
Vi har så prøvet nogel gange at blive ved at gå og komme tilbage med et minuts mellemrum og ligge hende ned hver gang. Nogle gange skriger hun så højt og bliver helt ulykkelig, så tager vi hende op på armen og ligger hende ned igen. Andre gange kan vi være heldige at ligeg ehdne ned og berolige hende lidt ved at holde hånden på hendes bryst. Men så snart vi går (medmindre vi bliver stående til hun sover), så er den gal igen - og forfra - og forfra....
Det er endnu ikke lykkedes os at få hende til at sove uden at hae hende op og ned rigtig mange gange. Som regel er hun så ulykkelig, at vi ikke kan trøste hende i sengen og må hae hende op. Alt i alt går der gerne en time med det hver aften - som er den time, vi istedet skulle bruge på hinanden.
Jeg synes der er så mange faktorer, der spiller ind, at jeg er usikker på, hvad der er den rigtige fremgangsmåde. Herunder:
* hun har haft mellemørebetændelse/sprunget trommehinde i perioden og været forkølet, men jeg tror ikke rigtig længere, at det er årsagen - for så ville det vel også være et problem om dagen?!?
* Jeg vil rigtig gerne have det skal være hyggeligt i sengen og at hun skal forbinde det med noget hyggeligt. Skal vi læse for hende i sengen (altså mens vi sidder ved siden af (er bare lidt svært i en tremmeseng, der er sænket), skal der være mere mørkt på hendes værelse, skal hun have flere bamser med, skal vi gøre hende mere dus med værelset generelt ved at opholde os der mere end vi gør (f.eks. ved at lege der om dagen) eller hvad kan vi gøre?
* Hvis vi hygger læser mere, når hun er i sengen - kan hun så finde ud af at nu skal du sove?
* skal vi være mere hårde og bruge gå og komme metoden (som vi ikke synes er let - bryder mig ikke om at hun skal græde sig selv i søvn, men omvendt er det andet ikke holdbart)
* Hvad med at tage hende med ind til os om natten - det er vel også en dårlig idé - både i forhold til at hun skal lære at sove i sin egen seng, men også fordi vi sover dårligt?!?
* Vi skal på sommerferie i 3 uger i juli - skal vi vente med at tage kampen op til vi kommer hjem?
* Hun er virkelig inde i en periode, hvor hun kæmper for at komme til at gå og vil gerne vi går rundt med hende hele tiden. Hun bryder sig ikke om, at vi ikke er ude af syne - og det samme gælder i dagplejen, hvor hun bliver ked af det når dp-mor går ud eller lignende. Er det en periode, vi skal igennem eller kan vi gøre noget. F.eks. gemmeleg for at vænne hende til at vi er der, selvom hun ikek kan se os? Men hvordan gør vi det rent praktisk?
* Når vi er inde i en periode med den udvikling/behov for tryghed er det så synd for hende at bruge komme-gå metoden?
* Prøver hun os af om aftenen eller er det tryghed, som vi tror?
Uha, det var en lang smøre, men det var for at få så mange oplysninger med som muligt. Det skal siges, at hun ellers er en glad og tryg pige. Dog protesterer hun voldsomt, når der er noget hun ikek vil (tandbørstning, vaskes i hovedet osv.), så vi tager nogle kampe, hvilket egentlig har stået på lang tid uden nogen ændring. Håber du kan hjælpe os lidt på vej. Det er ved at være ret så opslidende og vi er trætte.
Kærlig hilsen
Tene