Svar: Kan ikke falde i søvn om aftenen og urolige nætter
11. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Tene
Tak for dit brev og alle dine tanker :o)
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget med jeres datter i øjeblikket. Det at hun har været syg spiller naturligvis ind, dagplejestart, at hun er begyndt at gå osv. osv. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i søvne om natten, det giver en naturlig urolig nattesøvn og samtidig skal hun også finde roen og sige godnat til alle oplevelserne, det er svært at koble fra og overgive sig til søvnen ...
Du har gjort dit rigtig mange fine overvejelser og som jeg læser din beskrivelse af jeres datter, så har hun lige nu et lidt ekstra tryghedsbehov, et behov for at vide at I er der for hende.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun føler sig forladt når I går, hun kan ikke forholde sig til at I er lige inde i stuen og kommer igen om lidt. Det skal hun stadig lærer og det kommer med tiden i takt med at hun selv bliver motorisk bedre til at gå rundt på egen hånd, i takt med at I netop leger gemmeleg osv. i løbet af dagen - tiden arbejder således også for jer og de fleste børn vil omkring 16 måneders alderen begynde at kunne forholde sig til at man er der, selvom man ikke rent fysisk lige kan ses.
Når jeres datter klynger sig til jer, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og en måde at vise jer på, at hun har brug for at I er der, hun har brug for at I bliver hos hende. Det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor lyder det som om at I lige nu skal prioritere at være hos hende, når hun skal sove. Det er som I skriver rigtig svært, når hun ligger i tremmeseng, det er betydeligt lettere, hvis man kan sidde på sengekanten ... men I bør dog forsøge. Det vil være en rigtig god idé at hun om aftenen efter bad, mælk og tandbørstning kommes i seng. I stedet for at sidde i jeres arme, så kan hun blive puttet i sin seng og I kan synge en sang for hende. I kan også starte med at synge imens hun sidder i favn, flytte hende til egen seng og synge videre.
I skal ikke gå ud, men sidde ved siden at sengen, snakke beroligende til hende, putte hende med en bamse, en sutteklud osv. som hun nyder at blive puttet med og så fortælle hende at I er der, at hun skal sove nu "ssshhh, jeg er lige her, natnat, skatterpige ssshh". Hold hende evt. i hånden hvis I kan komme til det, men ellers så prøv bare at være der, så hun falder til ro med det. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette og hun så falder trygt til ro, end det er at bruge 1 time på at rende frem og tilbage og I alle bliver frustrerede og kede af det.
Lige nu skønner jeg altså at jeres datter har brug for at I bliver hos hende og det skal I gøre. På sigt skal I så vurdere, hvad der sker. Hvis hun begynder at opfatte jeres tilstedeværelse som leg og underholdning og derfor ikke sover, så vil det være fint at gå frem og tilbage som I har gjort før - men lige nu skal hun gøres tryg ved at I er der, simpelthen fordi hun ikke forstår, hvor I forsvinder hen, når I går.
Det er en god idé at der er mørkt på værelset, men hun må gerne have en lille natlampe og døren til gangen kan også stå åben, så der kommer lys ind den vej. Sengen skal naturligvis også forbindes med noget rart.
I skal fortælle hende at hun skal sove, at det er sengetid nu og at hun skal lægge sig ned "Jeg er lige her, læg dig ned skat, natnat". Der er noget vigtigt i at hun selv lægger sig ned og at I ikke hele tiden lægger hende, hun rejser sig, I lægger hende osv.
Det er en god idé at arbejde på at hun falder i søvn der hvor I ønsker hun skal sove - altså i hendes egen seng. Hun må gerne komme ind til jer tidlig morgen, det er hyggeligt og giver nogle gange mulighed for at sove en lille smule længere - men I bestemmer så selv, hvornår tidlig morgen er. Hun skal naturligvis også have mulighed for at komme ind til jer, hvis hun er syg, drømmer onde drømme osv. Men lige nu er hun naturligt meget urolig om natten og det vil være fint at arbejde på at få hende videre i søvnen i egen seng, når hun vågner i løbet af natten.
Jeg synes I skal forsøge at gøre jeres datter tryg ved at skulle sove allerede nu og så må I se hvad tiden bringer i forbindelse med sommerferie.
Gemmeleg er både hvor du gemmer dig bag en stol eller et andet møbel og hun så skal kravle hen for at finde dig, kravle eller gå efter lyden og du popper frem 'bøøhhh skat'. Men gemmeleg er også at I forældre måske skiftes til at gemme jer og så sammen med lillepigen leder efter den anden. Det kan også være bare i hverdagen, når I opsøger den anden og har hende på armen "skal vi se om vi kan finde far, hvor er far henne?" ... "Der var far jo!" .. når I bare går fra rum til rum. Simpelthen for at lære hende at man stadig er der, bare på den anden side af væggen.
Jeg håber at jeg hermed er kommet igennem alle dine spørgsmål og at I nu er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske