Svar: Vækstkurver
13. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Merete
Vægt og længdekurver har din sundhedsplejerske og læge og din datter er højst sandsynligt tegnet ind på kurverne både når sundhedsplejersken og lægen har målt og vejet din datter. Du kan derfor bede om at se kurverne hos dem.
Et barn som i en alder af 9 mdr. måler ca 60 cm ligger på det der hedder 75 persentilen, hvilket betyder at ca 25 pct af børnene har denne længde. Vægtmæssigt vil et barn på 9 uger og med en vægt på ca 6 kg ligge på 90 pct persentilen og der vil således være 10 pct af børn som har denne vægt i den alder.
Længde i forhold til vægt altså 60 cm i forhold til 6 kg svarer til 75 persentilen, din datter ligger således lidt over gennemsnittet (50 pct) men er ikke 'unormalt' stor.
Det der er vigtigt er at barnet følger sin egen kurve, altså ikke pludselig tager sig og ryger ned under kurven eller tager voldsomt på. Samtidig har det også noget at sige hvilken alder barnet har og hvilken ernæring barnet får. Børn der bliver ammet kan godt tage nogle voldsomme spring på kurven og det er helt normalt.
Med hensyn til hovedomfang så er det oftest lægen der måler dette. Hovedomfang vurderes i forhold til barnets vægt. Igen er det her vigtigt at barnet følger sin kurve, så hovedet ikke pludselig vokser meget eller holder op med at vokse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske