Svar: Spiser ikke nok
12. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der kan være flere ting der spiller ind på din datters appetit, måske er hun lidt forkølet, måske er der tænder på vej, måske får hun for meget skemad, som tager pladsen og lysten væk fra mælken, måske er hun så opmærksom på verden lige nu, at hun har svært ved at koncentrere sig om at spise og derfor slatspiser mere, måske er hun ved at være træt af smagen af modermælkserstatning og afviser derfor flasken, måske er .... ja mulighederne er mange og det er svært at sige, hvad der præcist gør sig gældende hos jer.
Det kan være en rigtig god idé at udnytte ydertidspunkterne på døgnet, altså give hende flaske aften, sen aften, midt nat og tidlig morgen fordi hun her sover og måske derfor bedre accepterer og spiser i søvne. Om dagen skal der ske noget, hun lader sig forstyrrer og spiser ikke så meget af den grund.
Det kan også være en god idé at holde mængden af grød, kartoffelmos og frugtmos nede, så hun ikke får mere end ½ dl. 1-2 gange dagligt, så der fortsat er plads i maven til mælk og det vil være rigtig fint, hvis du sammen med skemaden kan give hende lidt vand af en kop, så hun stille og roligt også lærer at drikke på den måde og også får ekstra væske den vej igennem.
Derudover kan du forsøge at give hende en anden modermælkserstatning, altså prøve at udskifte et par af flaskerne med et andet produkt, for at se om hun bedre kan lide smagen af dette.
Du skal her også medtænke, om du her hvor hun er blevet 4 måneder har skiftet til en modermælkserstatning type 2, det kan være uhensigtsmæssigt, da den kan mætte hende ekstra og dermed være årsagen til at hun nu drikker mindre. Til børn der drikker sparsomt, vil det derfor være at foretrække at bibeholde modermælkserstatning type 1 også selvom barnet bliver 4 måneder gammel.
Jeg håber lidt af ovenstående hjælper dig videre på vej og giver dig en forklaring på hvad det måske handler om :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske