Svar: Natteskræk
13. maj 2004
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Benedikte
Lettere mareridt eller onde drømme er almindeligt hos de tre til fireårige. Et barn med maridit vågner ofte skrigende og grædende, kan måske fortælle noget om drømmen eller kan kun sige at det drømte noget slemt. Drømmene kan være en bearbejdning af noget barnet har hørt eller set,- f.eks. en uhyggelig historie eller film.
Det er derfor vigtigt at sørge for at barnet ikke hører alt for spændende historier eller ser noget voldsomt i fjernsynet. Hvis din søn er bange når han skal i seng, så kan du berolige ham med at der ikke er nogen farer inde i huset, at I er lige i nærheden og at der ikke kan komme nogen fremmede ind til jer.
Når børn har mareridt bør man sidde hos det, stryge det blidt på kinden og berolige det, og maridtet går så ofte isig selv igen.
Børn der vågner i rædsel, skriger med øjnene åbne uden at være vågne har det man kalder natteskræk. Det forekommer under den dybe søvn og det er derfor at din søn ikke vågner. Barnet kan sætte sig op, skrige og være koldtsvedende. Det hører ikke hvad man siger, eller det man siger kan blive en del af drømmen. Det forekommer ikke så tit som mareridt.
For forældre er natteskræk ofte skræmmende at se på, men der er som regel ikke noget i vejen med barnet, hverken fysisk eller psykisk. Af en eller anden grund er det ofte drenge over fire år, som har natteskræk og de vokser alle fra det.
En natlampe kan hjælpe, om ikke andet for at berolige forældrene. En natlampe kan nemlig også kaste skygger og derofr have den modsatte virkning på barnet, da børn jo har en livlig fantasi.
Det kan alligevel være en god idé at tænde lidt lys. Du skal naturligvis være hos din søn som du allerede er nu, men du skal ikke begynde at udspørge ham eller snakke for meget med ham, bare være der og berolige ham så godt du kan og så vente til anfaldet går over.
Håber dette hjælper jer lidt og fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske