Svar: Natteroderi og søvnmønster - 9 mdr.
14. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lines mor
Det lyder ikke som om at Line sover for meget om dagen, hendes dagsrytme lyder fin og således ikke noget der skulle spille ind på hendes søvnvaner om natten.
Det lyder også som om at hun spiser godt, men det kunne samtidig også godt lyde som om at hun måske er lidt sulten om natten og at du derfor skulle prøve at tilbyde hende en godnatgrød som en del af putteritualet. Altså efter aftensmaden, når hun har leget lidt, været i bad osv. få hende til at spise lidt grød inden hun så får flaske og puttes til natten. Det kunne måske gøre en forskel for jer.
Derudover tænker jeg at hun jo lyder til at være rigtig godt med motorisk og være meget aktiv og at hendes opvågninger om natten måske skyldes motorisk uro, samt mange drømme. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal jo bearbejdes i drømme og når hun er så aktiv som hun er, så sover hun naturligt meget uroligt i øjeblikket.
Det kan derfor meget vel være en periode I skal igennem og det vigtigste her er, at du holder fast i hendes gode putteritual, at hun falder i søvn om aftenen, sover i sin seng, føler sig tryg og rolig når hun bliver lagt osv. Det er alfa omega for fortsat gode vaner :o)
Du kan overveje om du skal tage hende over i din seng og putte med hende, når hun vågner kl. 05-05.30 netop for at få hende til at sove lidt mere. Det at hun motorisk er igang med at øve sig så meget, begynder at gå, betyder at hun om dagen rent fysisk øver sig i at bevæge sig væk fra dig. Hun sidder ikke længere så meget på skødet, får ikke længere samme fysiske nærhed, men behovet har hun stadig så ved at putte med hende tidlig morgen og give hende lidt ekstra fysisk kontakt der (også nu hvor du ikke ammer mere) så vil der måske falde lidt mere ro over hende igen.
Bare en tanke, håber du her er hjulpet lidt videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske