Svar: Morglad dreng - 12 mdr.
14. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Maibrit
Det er helt normalt at Valdemar lige nu går igennem en fase, hvor han er lidt mere morsyg end I måske tidligere har oplevet.
Det handler om at han nu motorisk begynder at bevæge sig mere rundt på egen hånd, han sidder ikke på skødet på samme måde som tidligere, I nusser og kæler ikke så meget - men behovet for nærhed har han stadig og mor har her en lidt anden rolle end far ... Det betyder dog ikke at far ikke også kan, når mor ikke er der, så går det jo fint - jeres dreng er fint tilknyttet jer begge og det er som sagt helt normalt det du fortæller.
Du skal naturligvis lytte og anerkende hans behov for at være dig meget nær. Det er vigtigt at du ikke afviser ham, for så vil han blive mere klyngende, så han har brug for at mærke at du er der og det er vigtigt at du lige nu prioritere at sidde med ham, kæle, nusse, kærtegne osv.
Men du må dog, som du også skriver, også gerne sætte lidt grænser og det er vigtigt at far også en gang imellem tager over og gør nogle af de ting, som han naturligt sagtens kan gøre. Det er her helt fint, at I 'bliver lidt stædige' og mor ikke automatisk er til rådighed, far er der, han vil gerne hjælpe og selvfølgelig kan han det :o)
Det kan være også en rigtig god idé at de to gør ting sammen, som netop er 'far-søn' ting og hvor mor ikke deltager. Det kan f.eks. være far der bader ham, nu hvor det mest er mor der putter, ligesom de to også kan tage op at handle selv, gå en tur i haven med spand og skovl eller lavet noget andet sammen, imens du får tid til andre praktiske ting eller bare til dig selv.
Det er en periode og ofte vil man opleve at børn i perioder favoriserer den ene forældre mere end den anden. På et tidspunkt vil det derfor højst sandsynligt også blive sådan, at han vil at far skal "det min far!" og så dur mor pludselig ikke ...
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham og med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske