Svar: Natteroderi på ferie
14. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Dejligt med en ferie under varmere himmelstrøj, men ærgeligt at I ikke får jeres nattesøvn ...
Jeres datters motoriske udvikling spiller helt sikkert ind, det samme gør stedet, varmen, lydende - alt alt er nyt og svært at forholde sig til netop nu, hvor hun motorisk også bevæger sig mere rundt og naturligt begynder at opfatte mere af verden.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I er når hun ikke kan se jer. Det er stadig følelsen af at I går fra hende, at hun er forladt, hvis I går ind i et andet rum og at hun samtidig motorisk øver sig i at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd samtidig med, gør det naturligvis ikke lettere. Hun har rigtig meget brug for jeres nærhed og fysiske kontakt og den søger hun så om natten.
I må naturligvis også medtænke om hun kan have ondt, tænder er et godt bud, det kan også være ørerne, maven eller noget andet som generer hende. Virker hun syg bør I naturligvis få hende set af en læge, men virker hun i løbet af dagen fuldstændig upåvirket, så må I prøve at få det bedste ud af ferien, med de afbrudte nætter der så følger med ... :)
Agurk er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer, så hvis I kan få fat i en agurk og give hende det at spise, så vil det måske hjælpe lidt, hvis der er tale om tandsmerter og ømme gummer. Det er i hvert fald et forsøg værd :o)
Giv hende masser af kontakt og nærhed i løbet af dagen, put med hende, nus hende, sid med hende, kærtegn hende osv. så hun får masser af fysisk kontakt og nærhed og så krydser vi fingre for at I får lidt mere rolig ferie de næste par dage/nætter.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske